SLIEDRECHT – Het College van B & W reageert positief op het idee van raadslid Vincent Prins (CDA) begin maart 2023 met betrekking tot de aanleg van een fietstunnel bij station Sliedrecht en wil dan graag het STOMP-principe toepassen. Daarbij staat de auto niet langer centraal bij de inrichting van de ruimte, maar gaan we eerst uit van de voetganger (Stappen) en vervolgens de fietser (Trappen), OV, MaaS en als laatste de privéauto. Maar het college gaat zich niet vastbinden aan een tijdspad. Het CDA wil juist haast maken met de aanleg, voor 2026.
Met een fietsverbinding bij station Sliedrecht wil het college het fietsgebruik -en het openbaar vervoergebruik. Station Sliedrecht wordt volgens hen gelijk beter bereikbaar. (© Archieffoto RPAS Peter Donk / Dronetv.nl)
“Wij kunnen ons nu niet vastleggen aan een datum. Zoals u weet is de financiering van een dergelijke verbinding afhankelijk van de haalbaarheid van de woonwijk. Vervolgens zijn er afspraken nodig tussen spoorbeheerder ProRail, de gemeente en de ontwikkelingsmaatschappij. Werkzaamheden aan het spoor lopen in principe via ProRail. Tezamen met de engineering en de vergunningverlening is de door u gestelde tijdslijn uiterst ambitieus”, reageert het college, “Het is gebruikelijk dat ProRail bij het plannen van een treinvrije periode (TVP) kijkt naar gunstige periodes om deze in te stellen. Vaak worden weekenden en vakanties gebruikt voor een TVP, omdat dit periodes zijn waarin minder mensen gebruik maken van de trein. Tijdens een TVP regelt de vervoerder volgens afspraak met ProRail vervangend vervoer of wordt een omleidingsroute voorgesteld.” Het college vult nog aan dat ‘iedere mogelijkheid om de polder en Merwede met elkaar te verbinden’ hun aandacht heeft.
Dan heeft het CDA een keer een goed idee dat geheel voldoet aan die rare STOMP afkorting (toch van een ander kaliber dan inrichting van een treintje) en komt het college met leeuwen en beren.
Het lijkt een veel eenvoudiger plan dan een ‘eco-duct’ en….vergis je niet, het verkleint de veelgenoemde beweegarmoede en voorkomt dat het centrum beladen wordt door auto’s uit de nieuwe wijk. En dat terwijl voor het e-duct half Sliedrecht moet worden omgegooid, een zwembad wordt opgeofferd etc.
Het lijkt mij dat het CDA deze keer raak heeft geschoten en dat de Raad het daarmee eens zou moeten zijn.