SLIEDRECHT – De gemeenteraad wordt half oktober 2024 gevraagd om in te stemmen met een voorbereidingskrediet van € 2,2 miljoen om de voorkeursvariant voor de Noord-Zuidverbinding en de bijbehorende oplossingen voor de voorzieningen uit te werken tot een voorlopig ontwerp, dat er eind 2025 moet liggen. Verder in de reserve Koers 2030 een bedrag van € 2,2 miljoen te reserveren als risicodekking voor het voorbereidingskrediet.
Dit is de eerder gepresenteerde voorkeursvariant. (Plantekening gemeente Sliedrecht)
“De Noord-Zuidverbinding biedt een toekomstbestendige en verkeersveilige route over de snelweg A15 voor voetgangers, fietsers en gemotoriseerd verkeer tussen de Thorbeckelaan en de N482. Bij de aanleg wordt rekening gehouden met bestaande voorzieningen zoals de korfbalvereniging, trimclub, volkstuinen, de sociale moestuin en het zwembad”, schrijft het College van B & W aan de gemeenteraad. De realisatie van dit project wordt ondersteund en mogelijk gemaakt door een toezegging van € 21 miljoen van het Rijk, onder de voorwaarde dat de uitvoering uiterlijk in 2027 start.
Cruciaal onderdeel
Het Rijk heeft in voorjaar 2024 de eerste € 11 miljoen gestort op de rekening van de gemeente Sliedrecht. Deze bijdrage kan nu ingezet worden om de noodzakelijke werkzaamheden uit te voeren. De gemeenteraad van Sliedrecht gaf het college in het voorjaar 2024 opdracht het ontwerp verder uit te werken, een besluit dat in juli 2024 werd bevestigd door de vaststelling van het programmaplan voor Ruimtelijke Vernieuwing. Voordat met de aanlegwerkzaamheden kan worden gestart, moeten diverse voorbereidingen worden getroffen. College: “De Noord Zuidverbinding vormt een cruciaal onderdeel van het Programma Ruimtelijke Vernieuwing van de gemeente Sliedrecht, dat gericht is op de toekomstbestendige ontwikkeling van de regio. Deze verbinding zal een verkeersveilige route over de A15 bieden voor voetgangers, fietsers en gemotoriseerd verkeer, tussen de Thorbeckelaan en de N482.”
Projectontwikkelaars
Binnen dit programma neemt de Noord-Zuidverbinding een centrale plaats in, samen met de ontwikkelingen in Sliedrecht-Noord en de Binnenstedelijke Herstructurering (BHS). De bouw van circa 2.000 nieuwe woningen, waarvan in ieder geval 1.750 in Sliedrecht-Noord, is daarin opgenomen. “Voor de ontwikkeling van deze woningen werkt de gemeente samen met projectontwikkelaars die tevens financieel bijdragen aan de Noord-Zuidverbinding. Deze verbinding zal de nieuwe woonwijk verbinden met het bestaande Sliedrecht. De ontwikkelaars hebben afgelopen zomer opnieuw hun vertrouwen uitgesproken in de ontwikkeling van Sliedrecht-Noord. Ook geven de ontwikkelaars aan dat ook zij de Noord-Zuidverbinding van cruciaal belang vinden voor een succesvolle ontwikkeling van Sliedrecht-Noord. Daarom hebben ze voor 1 juli een toegezegd om voor de tweede helft van 2024
voor 50% garant te staan voor de onderzoekskosten van de Noord-Zuidverbinding”, staat in het raadsvoorstel. Deze toezegging geeft het college het vertrouwen dat de projectontwikkelaars het gezamenlijk belang nastreven. “De
totale bijdrage van de projectontwikkelaars wordt vastgesteld op basis van de financiële raming die integraal onderdeel is van het stedenbouwkundig masterplan, dat na besluitvorming door het college ter goedkeuring aan de raad zal worden voorgelegd”, schrijft het college. De gemeente werkt de komende maanden vanuit vertrouwen samen met de ontwikkelaars Heijmans, Van Wijnen, BPD, ABB, Gebroeders Blokland, AM aan de afronding van het stedenbouwkundige masterplan, de samenwerkingsconstructie en de businesscase.
Onderzoeken
Voordat de uitvoering van de Noord-Zuidverbinding kan beginnen, moeten verschillende voorbereidende werkzaamheden worden verricht. Dat omvat volgens het college in het raadsvoorstel technische onderzoeken, zoals flora- en faunaonderzoeken, milieukundige analyses en geotechnische studies, die nodig zijn voor de verdere uitwerking van het ontwerp en het verkrijgen van de benodigde vergunningen. “Vanwege de strakke uitvoeringstermijnen en de risico’s van vertraging, is het essentieel dat deze voorbereidingen spoedig van start gaan. De voorkeursvariant is in een eerder raadsvoorstel vastgesteld door de gemeenteraad. Dit voorstel brengt geen inhoudelijke wijzigingen aan in de voorkeursvariant. Het college stelt alleen voor om de noodzakelijke financiële middelen beschikbaar te stellen. Het college geeft daarmee gehoor aan de dringende oproep vanuit de gemeenteraad om dit voorstel zo spoedig mogelijk aan hen voor te leggen en vertraging te voorkomen”, stelt het college in het raadsvoorstel. Het voorbereidingskrediet is onderdeel van de businesscase voor de gehele Noord-Zuidverbinding. De totale bijdrage van de marktpartijen aan de Noord-Zuidverbinding is onderdeel van het stedenbouwkundig masterplan.
Marktpartijen
In april 2024 stemde de gemeenteraad in met een voorbereidingskrediet van € 3,8 miljoen om te komen tot het definitieve ontwerp, waarbij de helft van dit bedrag zou worden bijgedragen door marktpartijen. Deze bijdrage van de ontwikkelaars is altijd een essentieel onderdeel geweest van de businesscase voor de Noord-Zuidverbinding. Het college in het raadsvoorstel: “De ontwikkelaars zullen hun bijdrage leveren zodra het masterplan gereed is. Omdat er meer tijd nodig om tot een kwalitatief stedenbouwkundig plan te komen komt de gemeente met een alternatief voorbereidingskrediet. Desondanks blijft de totale bijdrage van de ontwikkelaars aan de businesscase van Noord-Zuidverbinding, en daarmee de voorbereidingskosten, ongewijzigd.”
Meer tijd nodig
Omdat de ontwikkelaars meer tijd nodig hebben om het masterplan af te ronden, is besloten om hun volledige bijdrage pas op te halen bij de vaststelling van het masterplan. Dat betekent dat het college nu 2,2 miljoen euro van de rijkssubsidie wil inzetten om tijdig te kunnen starten met de bouw van de verbinding. Daarvoor is het noodzakelijk om eind 2025 een voorlopig ontwerp op te leveren. Nadat het voorlopig ontwerp is vastgesteld, zal dit verder uitgewerkt moeten worden in een definitief ontwerp en mogelijk een uitvoeringsgereed ontwerp. Om risico’s te beperken en belangrijke mijlpalen te halen, heeft het college besloten nu het benodigde bedrag van 2,2 miljoen euro aan te vragen om het voorlopige ontwerp op te kunnen stellen en de subsidie veilig te stellen. College: “De verbinding is niet slechts een infrastructuurproject, maar ook een essentieel onderdeel van de bredere ruimtelijke visie van Sliedrecht, gericht op duurzame groei, leefbaarheid en het verbinden van nieuwe en bestaande wijken voor de komende decennia. Het raadsbesluit wordt dinsdag 15 oktober 2024 genomen.
Flip Mak, via viaduct Sliedrecht-Oost en was er ergens bij Sliedrecht-West nog niet een onderdoorgang onder de spoorlijn MerweLingelijn waar best nog wat van te maken valt. Dat kost geld, maar wat kost er tegenwoordig nu geen geld.
Citaat: ‘Daarom hebben ze voor 1 juli een toegezegd om voor de tweede helft van 2024
voor 50% garant te staan voor de onderzoekskosten van de Noord-Zuidverbinding”, staat in het raadsvoorstel.’
Volgens mij was de voorwaarde toch net wat anders om per 1 juli jl. een ‘no go’ te voorkomen.
Toch…. raadsleden ??
Of ben ik abuis. Zou kunnen hoor maar anders lijkt mij het gezegde ‘afspraak is afspraak’ om geloofwaardig te zijn.
Aan mevrouw Buys zou ik de vraag willen stellen: Welke dorp heeft u voor ogen als u schrijft dat er nog genoeg ruimte is om in Oost en West wegen aan te leggen en dat een “gelijkvloerse verbinding” mogelijk is? Over een rijksweg kun je geen gelijkvloerse kruising aanleggen. Het belangrijkste doel van het hele plan is nu juist om het Centrum (!) van Sliedrecht en het gebied over het spoor met elkaar te verbinden.
Nu het voorstel zelf.
Er wordt met het gevraagde voorbereidingskrediet nog geen hek en nog geen lantaarnpaal verplaatst of kabel omgelegd om de aanleg van de Noord-Zuidverbinding straks mogelijk te maken. De bedoelde voorbereidende werkzaamheden omvatten “onder andere technische onderzoeken zoals flora- en faunaonderzoeken, milieukundige analyses en geotechnische studies”.
Het “voorlopig ontwerp” waar het hier om gaat moet eind 2025 aan de raad worden “gepresenteerd ter besluitvorming”. Dat betekent dat het plan over een jaar al gereed moet zijn om eind 2025 te halen. Nu lijkt mij dat je tot die tijd met 2,2 miljoen zeker 20 tot 25 mensen aan het werk kan zetten. Immers, planvoorbereiding kost alleen werkuren en nog geen machines etc. Op de grondmechnica na). Het is nog steeds vooral tekentafelwerk. Is 2,2 miljoen dan niet een beetje veul?
Waarom toch geen gelijkvloerse verbinding aanleggen met de in de toekomst onvermijdelijk te realiseren wijk Sliedrecht Noord.
Het is hard nodig dat er in Sliedrecht betaalbare woningen gebouwd gaan worden voor de mensen die graag in Sliedrecht willen blijven wonen of terug in Sliedrecht willen gaan wonen.
Het zwembad, de Lockhorst met de zalen en eigenlijk alles wat nu gaat verdwijnen of gesloopt moet worden kan gewoon blijven.
Er zijn mogelijkheden genoeg om via het onbebouwde gebied van Sliedrecht west of oost een toegangsweg aan te leggen.
Zeker met het oog op de toekomst. Er zal ook nog wel een Sliedrecht Noordwest en een Sliedrecht Noordoost moeten komen in de verre toekomst.
Regeren is vooruit zien.
Zijn er plannen om bij de geplande 1750 woningen om in zaken als een supermarkt te voorzien? Met name met een eventuele uitbreiding van dit aantal woningen in de toekomst wellicht handig om in de overwegingen mee te nemen.
We gaan komende jaren naar een landelijk tekort van een miljoen woningen, daar moet nu al rekening mee gehouden worden. Hoe ‘zelfstandiger’ deze wijk kan functioneren, hoe meer de kern ontlast kan worden.
En maak het zo aantrekkelijk mogelijk voor de fiets. Om even naar de apotheek te gaan heeft 90% van de mensen geen auto nodig én zo is er ruimte voor mensen die deze echt nodig hebben. Zoals mensen die slecht ter been zijn.
En, alsjeblieft, maak het modern groen. Met bomen in de straten en parkjes. Een bladerdek doet zo ontzettend veel voor de temperatuur in de zomer. En probeer groene voor- en achtertuinen te stimuleren. Maak er gewoon iets moois van.