College wil dat nieuwe treinen in toekomst op MerwedeLingeLijn toilet krijgen

SLIEDRECHT – Wanneer in de toekomst nieuwe treinen gaan rijden op de MerwedeLingeLijn zullen deze treinen wel van een toilet moeten zijn voorzien. Dat is nu nog niet zo vanwege de hoge kosten. Dat bericht het College van  B & W van de gemeente Sliedrecht aan raadslid Vincent Prins (CDA), die vragen had gesteld over toiletten in treinen.

De treinen op de MerwedeLingelijn hebben vanaf de zomer van 2020 reeds een upgrade gekregen. Naast een nieuwe R-net stijl hebben de treinstellen nieuwe comfortabele stoelen, USBaansluitingen en Wifi gekregen. Dit ombouwprogramma is inmiddels voltooid. (Foto Qbuzz)

Aanleiding was een e-mail die Prins onder ogen kreeg. “Reizigers en de Toiletalliantie vragen of het Sliedrechtse college zich richting de Provincie Zuid-Holland sterk gaat maken voor toiletten in treinen op de MerwedeLingelijn”, zegt Prins, die het collegestandpunt vervolgens wilde weten. In de e-mail van de reizigersvereniging Rover en de Toiletalliantie wordt volgens het college de indruk gewekt dat er sprake is van een ‘momentum’ (van een aanstaande materieel verbouwing). College: “Dat is niet zo!”

Toiletunit
Medio 2021 zijn volgens het college in hun beantwoording op de helft van de stations langs de MerwedeLingeLijn toiletten beschikbaar. “Op station Sliedrecht moet nu nog gebruik worden gemaakt van het toilet in de horecagelegenheid. Deze was, voor corona, geopend op werkdagen van 10.00 tot 22.00 uur en op zaterdag en zondag van 12.00 tot 22.00 uur. Daar komt een toiletunit met aparte ingang en PIN-slot. De planning hiervan heeft vertraging opgelopen, maar staat nu gepland voor de tweede helft van 2021. Ter overbrugging heeft er hier gedurende ruim een half jaar een tijdelijke toiletwagen gestaan, maar deze is weer weggehaald na herhaaldelijke schade”, laat het college aan Prins weten.

Zeer hoge kosten
Qbuzz verzorgt sinds eind 2018 het busvervoer in het concessiegebied Drechtsteden, Alblasserwaard en Vijfheerenlanden (DAV) én het treinvervoer op de MerwedeLingelijn. De gemeenten zijn inhoudelijk nauw betrokken geweest bij het aanbestedingsproces. “Er is destijds besloten om het inbouwen van toiletten in de bestaande treinen niet op te nemen in de concessievoorwaarden. De belangrijkste redenen zijn daarbij de zeer hoge kosten van inbouw achteraf en het ruimtebeslag van deze toiletten. Dit gaat ten koste van de ruimte voor, het zeer succesvolle, ‘mee kunnen nemen van de fiets’ op de MerwedeLingelijn”, aldus het college.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld