College komt met concept-reactie rapport ‘Verstandig versterken’

SLIEDRECHT – De fractiespecialisten praten dinsdagavond 22 januari 2019 onder voorzitterschap van burgemeester Bram van Hemmen (CDA) over het rapport ‘Verstandig versterken’ van Berenschot. Inmiddels ligt de concept-reactie van het College van B & W klaar, die dinsdagavond ook aan de orde komt tijdens de openbare vergadering in het raadhuis, Dr. Langeveldplein 30. De bijeenkomst staat gepland van 20.00 – 21.30 uur.

Het college stemt zeker niet zonder meer in met alles wat de commissie onder leiding van oud-minister Wim Deetman voorstelt. “Als wij instemmen met het voorliggend advies, stemmen wij ook in met de gevolgen hiervan en zullen we deze volledig moeten effectueren. Afhankelijk van de verwerking van onze reactie in het eindvoorstel van de voorbereidingscommissie kunnen wij dan ook pas een definitief oordeel vellen”, schrijft het college.  (© Archieffoto RPAS Peter Donk / Dronetv.nl)

In totaal beslaat de reactie vijf A4’tjes. Het college verwijst regelmatig naar hetgeen de raad als hoogste orgaan binnen het gemeentebestuur wil en dat is op punten enige verandering. Over de samenwerking in de Drechtsteden schrijft het college: “Hierin was – aldus de raad – zeker periodiek onderhoud noodzakelijk en waren modelmatig aanpassingen gewenst in termen van effectiviteit en efficiency. Maar voor de raad bleef het huidige democratisch gelegitimeerde model de basis waaruit het Drechtstedenmodel kan worden geoptimaliseerd.” Ook is er discussie wie ‘karren’ gaat trekken.

Gemeentesecretaris
Ook is er kritiek op taakverdelingen en gelden, zoals voorgesteld o.a. over de rol van de gemeentesecretaris. College: “Principieel fout is echter uw voorstel over het alloceren van middelen door de gemeentesecretarissen. Dit is nog steeds een bestuurlijke bevoegdheid en voorstellen hiervoor zullen via de respectievelijke portefeuillehouders en bestuurlijk trekkers dienen te worden ingediend bij de colleges en (eventueel) via hen dienen te worden doorgeleid naar de raden. In uw voorstel ontbreekt ook de bestuurlijke legitimatie en de vertaling hiervan naar een gelegitimeerde governance. Wie stelt een jaarplan op, wie controleert, wie accordeert, wie krijgt het geld, waar blijft geld, etc. Een ‘blackbox’ in de eindnotitie die verdere verheldering behoeft.”

Bedenkingen en zorgen
Een voorstel om de Gemeenschappelijke Regeling (GR) te gaan splitsen in een ‘zware’ voor ‘sociaal’ en ‘bedrijfsvoering’ en een ‘lichte’ waarbinnen – vanuit het principe van onderop – met gezamenlijke krachtig optreden vanuit en door de zeven gemeenten de groeiagenda naar realisatie wordt gebracht, wordt bekritiseerd. College: “Onze raad heeft in de boven geformuleerde politiek-bestuurlijke randvoorwaarden impliciet bedenkingen geuit bij een voorstel tot afsplitsing van de huidige zware GR met een lichte GR voor alleen de groeiagenda.” Ook schrijft het college: “Wij maken ons dan ook zorgen over de voorstellen om de groeiagenda meervoudig lokaal – via wat we hierna ook noemen een lichte Wgr – in te richten. In tegenstelling tot de geldende ‘zware GR’, zal het commitment in een ‘lichte GR’ makkelijk worden opgeheven indien er zaken onder druk komen te staan, bijvoorbeeld als lokaal prioriteiten gesteld moeten worden; ook bij ons is het hemd wel eens nader dan de rok.”

Complex
De gemeente Sliedrecht heeft dat commitment mede om die reden overgedragen aan de zware GR. “En daarmee ook een gemeenschappelijke en afdwingbare verplichting op ons genomen. De eindnotitie redeneert, dat dit commitment afgedwongen wordt, omdat raden en colleges korter op de collectieve vraagstelling van de groeiagenda en op de hieruit voortvloeiende gezamenlijke verplichtingen zitten. We vragen ons af, of deze vorm van commitment ook bij ‘zwaar weer’ in stand blijft. En ook vragen we ons af, hoe de provincie de kwetsbaarheid van het commitment van de lichte GR gaat wegen ten opzichte van het gebonden commitment dat we nu samen via de zware GR aan de groeiagenda hebben gegeven. Wij vinden de beoordeling van de eindnotitie dan ook complex. We doen in deze reactie een poging om uw voorstel vanuit de lichte GR te doordenken en te wijzen op de manco’s en beperkingen.”

Monitoringsgroep
De Woonvisie Drechtsteden, inclusief een lokaal uitvoeringsplan moet uiterlijk 1 juli 2019 door de gemeenteraden zijn vastgesteld. Daarna gaan de portefeuillehouders wonen in onderlinge afstemming aan de slag met de lokale uitvoering. Het steekt Sliedrecht ook dat de burgemeester van Dordrecht Wouter Kolff (VVD) de beoogd voorzitter is van de monitoringsgroep. College: “Wij adviseren om dit voorzitterschap te leggen bij de voorzitter van het Drechtstedenbestuur (DSB), zodat die ook via de monitoring van de ruimtelijk-economische agenda als verbindingsofficier tussen lichte GR (voor de groeiagenda) en zware GR (voor de sociale agenda) kan optreden (overigens zonder dat daarmee een onderdeel van de zware GR wordt). De Drechtraad krijgt in de eindnotitie een rol in de ‘ruimtelijk-economische regionale metavisievorming’. Voorzover wij het begrip ‘ruimtelijk-economische regionale metavisievorming’ kunnen duiden, begrijpen wij niet waarom deze rol in de zware GR past. De lichte GR gaat uit van het primaat bij de zeven colleges en raden. Dat betekent dat daar deze (nader toe te lichten) visievorming kan (en moet) plaatsvinden.”

Plaats een reactie

*=Verplicht veld