DEN HAAG / SLIEDRECHT – Het CDA Zuid-Holland maakt zich grote zorgen over de plannen van de provincie om twee waterbuslijnen te schrappen: lijn 21 (Rotterdam – Kinderdijk) en lijn 23 (Dordrecht – Sliedrecht). Het verdwijnen van deze verbindingen zou grote gevolgen hebben voor de bereikbaarheid van inwoners in onder andere Sliedrecht, Alblasserdam en Molenlanden.
In de toekomstscenario’s die zijn gepresenteerd, blijkt geen ruimte te zijn om beide lijnen te behouden. (Aangeleverde foto CDA Zuid-Holland)
Tijdens de vergadering van de Statencommissie Bereikbaarheid en Wonen woensdag 10 september 2025 sprak woordvoerder openbaar vervoer Dagmar van den Herik haar bezorgdheid uit over dit voornemen van Gedeputeerde Staten.
Tekst gaat verder onder video.
Efficiënter werken
Het CDA Zuid-Holland zegt vraagtekens te plaatsen bij het rapport van het adviesbureau, waarop de plannen zijn gebaseerd. In dit onderzoek is niet meegenomen dat de afname in reizigers juist samenhangt met een verminderde frequentie. Ook sluiten de huidige vaartijden onvoldoende aan bij de werktijden van bijvoorbeeld medewerkers van Boskalis in Papendrecht. Volgens het CDA kan veel efficiënter worden gewerkt door meer vraag gestuurd te varen. Dat er wél voldoende behoefte is aan vervoer over water, blijkt uit het feit dat een particuliere partij buiten de concessie om een reguliere verbinding onderhoudt tussen Dordrecht en Kinderdijk.
Structurele oplossing
Het CDA heeft daarom aan de gedeputeerde een oproep gedaan om in gesprek te gaan met bedrijven. Daardoor kunnen mogelijk reizigersaantallen vergroot worden. Naar aanleiding van de insprekers tijdens de vergadering en de zorgen van inwoners in de regio roept het CDA ook op om opnieuw om tafel te gaan en te zoeken naar een structurele oplossing, bijvoorbeeld door financiële dekking te regelen en meer reizigers te trekken. GS gaf als reactie aan in gesprek te willen gaan met partijen die zouden kunnen bijdragen aan een oplossing voor het behouden van de waterbuslijnen 21 en 23.
Bezoek en woningbouw
Dagmar van den Herik, zelf inwoner van de regio: “Voor een goede bereikbaarheid en ontsluiting van onze regio zijn deze waterbusverbindingen cruciaal. Kinderdijk ontvangt ongeveer een miljoen bezoekers per jaar in een dorp van 800 mensen. Tot 2040 worden er 2500 woningen gebouwd in Sliedrecht. Die extra druk kunnen de wegen niet aan en dit vereist een goede infrastructuur. Hoe kan een huis een thuis worden als je elke dag veel langer onderweg bent dan nodig?”
In 2026 en 2027 gaat de Waterbus zijn grote waarde bewijzen! De brug over de N3 gaat eruit. Ik voorspel een goudmijn. Hopelijk maakt de lokale politiek van Sliedrecht en Papendrecht hier hard voor!