CDA stelt College van B & W vragen na overlast vernieuwde reclamemast

SLIEDRECHT – Bewoners uit de Reinenweer hebben vragen neergelegd bij de fractie van het CDA over de felle verlichting van de recent vernieuwde reclamemast aan de Leeghwaterstraat bij bedrijventerrein Nijverwaard. Ze ervaren in hun huis last van het licht van de felle (bewegende) reclamebeelden. Het CDA heeft daarom zaterdag 15 december 2018 vragen ingediend bij het College van B & W. 

Deze foto is zaterdagmiddag 15 december 2018 gemaakt. Het gaat om deze vernieuwde reclamemast nabij afslag 24 Sliedrecht-West. (Foto Peter Donk / Sliedrecht24)

“Volgens de gemeente Sliedrecht voldoet het ledscherm aan de richtlijnen voor lichthinder van de Nederlandse Stichting voor Verlichtingskunde. Wellicht is het mogelijk om de lichtsterkte iets te verminderen, zodat bewoners minder hinder ervaren”, schrijft raadslid Vincent Prins (CDA). Dat een aantal mensen zich ook stoort aan reclame-uitingen, zoals die van Willie.nl ‘De beste in bed’ schrijft het CDA niet expliciet, maar één van hun vragen zou daar wel mee te maken kunnen hebben. 

Wisselen van beelden
In het kader ‘Beoordeling van Objecten langs Auto(snel)wegen’ uit 2011 staat: “Beelden en teksten op digitale billboards mogen niet vaker dan éénmaal per zes seconden wisselen en de beelden mogen niet aan elkaar gerelateerd zijn.” Begin 2014 heeft de gemeenteraad van Sliedrecht echter besloten om een strengere norm te hanteren. Prins: “In het reclamebeleid staat namelijk de volgende eis voor een reclamemast ‘voorzien van stilstaand beeld (bij uitvoering als LED-bord tenminste acht seconden tussen elke wisseling)’. De reclamebeelden op de mast aan de Leeghwaterstraat wisselen nu om de zes seconden, dus vaker dan het Sliedrechtse reclamebeleid voorschrijft.”

Tekst gaat verder onder tweet.

Vragen
Volgens de gemeente Sliedrecht zijn op grond van de vergunning alleen vaste afbeeldingen toegestaan en mogen er geen animaties of bewegende beelden te zien zijn. “Knipperende beelden zijn ook niet toegestaan. Op de reclamemast aan de Leeghwaterstraat zien omwonenden nu wel animaties met knipperende beelden. Ook voor de verkeersveiligheid lijkt me dit niet wenselijk”, is Prins van mening. Het CDA vraagt het college om binnen 14 dagen schriftelijk een aantal vragen te beantwoorden. “Bent u bereid om met de exploitant in gesprek te gaan over het verminderen van de lichtsterkte van de reclamebeelden? Waarom voldoet de wisseling van beelden niet aan het door de gemeenteraad vastgestelde reclamebeleid en wat gaat u hieraan doen? Hoe gaat u ervoor zorgen dat de getoonde beelden op de reclamemast voldoen aan de eisen in de vergunning?”, stelt Prins namens zijn fractie.

6 gedachten over “CDA stelt College van B & W vragen na overlast vernieuwde reclamemast”

  1. Windmolens plaatsen leidt regelmatig tot protesten, lichtmasten met reclame kan blijkbaar wel makkelijk. De felle lichtbeelden zijn irritant, slecht voor het milieu en vaak onsmakelijk (in het geval van een hamburgergigant is je eetlust gelijk bedorven). Levert het geld op? Echt niet, alle reclame wordt uiteindelijk betaald door de consument. Nog een paar jaar en we hebben reclame op alle rotondes, lantaarnpalen en stoeptegels. Overdreven? Wacht maar af, over een paar jaar spreken we elkaar weer.

  2. Alleen maar gevaarlijk zo’n grote tv langs de weg!
    Het leidt mensen af op de weg en geeft overlast aan omwonenden en het kost veel geld!
    Sliedrecht, weer groot in doen!

  3. En we hebben het nog niet eens over de in aanbouw zijnde mast bij de Peulen in Hardinxveld, welke zijn led reclame richting Sliedrecht zal verspreiden.
    De bewoners van de Grienden slapen ook nooit meer in het donker vrees ik.

  4. Reclame op die mast vind ik persoonlijk bepaald geen visitekaartje voor Sliedrecht. Welk “licht” bedenkt zoiets vraag ik me dan af.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld