CDA Sliedrecht stelt vragen over toegankelijkheid bij bushaltes

SLIEDRECHT – Het CDA Sliedrecht heeft vrijdag 1 november 2019 het College van B & W vragen gesteld over de toegankelijkheid bij bushaltes. Raadslid Vincent Prins (CDA) diende de vragen namens zijn partij in.

Raadslid Vincent Prins diende de vragen in na een busreis met lijn 491, waar hij een uitgebreide toelichting van buschauffeurs kreeg over knelpunten. (Foto gemeente Sliedrecht)

“Buschauffeurs van Qbuzz voelen zich verantwoordelijk voor het reisplezier van reizigers. Nu moeten reizigers soms een sprong maken tussen de deur van de bus en de stoeprand. Ook voelen chauffeurs zich verantwoordelijk voor hun bus. Elke nieuwe buitenspiegel kost meer dan duizend euro. Als bushaltes iets worden aangepast, kunnen reizigers beter uitstappen en ontstaat er minder schade aan de bussen. Daarom stel ik vragen over bushaltes”, stelt Prins vrijdag.

Sprongetje
Prins kwam met veel informatie terug. “De bussen van Qbuzz zijn langer dan de oude bussen van Arriva. Aan de voorkant van de bus hangen grote buitenspiegels. Diverse bushaltes (zoals de halte Nachtegaallaan) zijn net te kort om de bus evenwijdig aan de stoeprand te laten stoppen. Ook kan de bus niet altijd doorrijden tot het eind van een halte, omdat de buitenspiegel dan een haltebord raakt. Bij haltes met onvoldoende ruimte stopt de achterdeur van de bus vaak op meer dan een halve meter van de stoeprand”, aldus Prins. In de praktijk zien buschauffeurs dat reizigers bij de achterdeur een sprongetje moeten maken naar de stoeprand. Voor mindervaliden is dit een probleem.
 
Halteschouw
De concessiehouder is volgens Prins minimaal één keer per dienstregelingjaar verplicht een halteschouw uit te voeren bij alle haltes binnen het concessiegebied. Prins: “Concessiehouder Qbuzz stemt met de Provincie de te schouwen aspecten af. Volgende maand zit het eerste dienstregelingjaar erop. Ook is er op grond van artikel 6.3.4 minimaal één keer per kalenderjaar een overleg tussen Qbuzz en wegbeheerders in het concessiegebied.”
 
Vragen
Het CDA Sliedrecht wil weten of het college het belangrijk vindt dat reizigers veilig en comfortabel kunnen in- en uitstappen bij bushaltes. Prins: “Heeft u voor de start van de concessie een bericht gekregen van de Provincie Zuid-Holland over de gevolgen van langere bussen voor het in- en uitstappen? Zo ja, waarom zijn er dan bushaltes waar de toegankelijkheid niet optimaal is? Zo nee, waarom niet?” Ook wil het raadslid weten of Qbuzz in Sliedrecht de afgesproken halteschouw heeft uitgevoerd. Prins: “Zo ja, is er geconstateerd dat verbeteringen mogelijk zijn bij Sliedrechtse bushaltes? Heeft u in dit kalenderjaar al overleg gevoerd met Qbuzz over infrastructurele problemen? Zo ja, is in dat overleg gesproken over een mogelijke verbetering van bushaltes? Zo nee, wanneer is dit overleg in 2019 gepland en bent u bereid om dit knelpunt dan met Qbuzz te bespreken? Komen aanpassingen aan bushaltes voor rekening van de Provincie Zuid-Holland en/of Qbuzz, of moet Sliedrecht kosten betalen die het gevolg zijn van het feit dat de Provincie langere bussen wilde?” Prins wil ook van het college horen, wanneer de toegankelijkheid op orde is, zodat busreizigers in Sliedrecht veilig en comfortabel kunnen in- en uitstappen. 

4 gedachten over “CDA Sliedrecht stelt vragen over toegankelijkheid bij bushaltes”

  1. En…tenslotte de haltes op de Craijenstein graag ook in het weekend en in de avond terug!!

  2. Je kan er lang of kort over praten. Maar als ze malloten bij de provincie met als hoogste opleiding hogere kleuterschool aan een bureau laten zitten. En die voor ons de dienst uit moeten maken. En als je dan ook nog wethouders en ambtenaren bij de Gemeente Sliedrecht heb die geen vuist kunnen of durven maken. Zal er niks veranderen. Want dit is de goedkoopste manier. Haltes schrappen. hele routes uit de roulatie halen. Het maak die malloten niks uit. Ze hebben toch weer wat nieuws uitgevonden!! STIKSTOF/fijnstof en noem maar op. Dat klinkt toch veel interessanter.
    Dus beste mensen. Het is gewoon slikken. Of thuisblijven….. Oja. De wethouders en ambtenaren doen wel wat? De ouder/minima en gehandicapten uitkleden. Kijk maar naar het Sociaal Domein.
    Maar aan de ellende van het bus probleem zal iedereen moeten wennen. Want dat is niet meer terug te draaien. Maar met onvriendelijke groet. Bedankt stelletje niksnutten.

  3. Als vaste chauffeur op buslijn 491 zijn de vragen van de heer Prins mij uit het hart gegrepen.
    Op enkele haltes zijn borden (soms door gefrusteerde chauffeurs) al dwars gezet om schade aan de rechter buitenspiegel te voorkomen. Het is ongelooflijk frustrerend voor ons en betrokkenen vooral passagiers die minder goed ter been zijn of reizen met een rollator of kinderwagen niet op het ‘perron’ te kunnen laten in- of uitstappen, simpel doordat onze (rode) bussen niet in de halteplaats passen. Ze zijn dan ook 1.60 m langer dan de Arriva bussen, welke hier tot december vorig jaar reden. Frustratie welke nog groter is als passagiers denken dat dit louter gemakzucht is van de chauffeurs. Ons krappe tijdschema staat helaas niet toe uit te stappen om deze passagiers even behulpzaam te zijn. We kunnen slechts de bus iets laten neigen (kantelen) om de in- of uitstap iets te vergemakkelijken.
    Tenslotte vraag ik mij af waarom de halte Maaslaan (richting begraafplaats) dusdanig is geplaatst dat we bij halteren achter ons rijdend autoverkeer volledig blokkeren, terwijl 50 meter terug, pal voor het benzinestation, er een ideale halteplaats is naast de hoofdrijbaan.

  4. En niet te vergeten: > Het weer in de route opnemen van de route over de Rembrandtlaan met een belangrijke halte voor/tussen de 50+ flats. Een absurditeit dat deze route -zomaar – was komen te vervallen>>>>

Plaats een reactie

*=Verplicht veld