Burgemeester is niet geïnformeerd over brand Coolrec

DORDRECHT / SLIEDRECHT – Was de burgemeester van Sliedrecht nu wel of niet op de hoogte gesteld over overtrekkende en neerslaande rook in Sliedrecht-West door de brand woensdag 16 augustus 2017 bij Coolrec in Dordrecht? Burgemeester Bram van Hemmen (CDA) werd tijdens het incident aan de overzijde van de rivier de Merwede niet geïnformeerd, zegt de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid woensdag 13 september 2017 en dat antwoord komt overeen met de reactie van het college van B & W. Het gevolg was dat inwoners ook niet goed door de gemeente Sliedrecht zijn geïnformeerd. Sliedrecht24 stelde ruim een week geleden vragen hierover aan de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid. 

Rookwolken trekken vanuit Dordrecht over de rivier naar Sliedrecht en rook slaat neer in wijken in Sliedrecht-West. Burgemeester Bram van Hemmen gaf op vragen van PRO Sliedrecht aan niet over de brand te zijn geïnformeerd. “Tijdens een privé-afspraak heeft hij de rookwolk zelf waargenomen”, schrijft het college van B & W. (Archieffoto Richard van Hoek / Sliedrecht24)

“Zoals gebruikelijk is de burgemeester van de brongemeente, in dit geval de loco-burgemeester van Dordrecht, geïnformeerd over de brand. Er was gezien het verloop van de brand vanuit de bevelvoering geen reden op te schalen naar GRIP of tot het nemen van andere  maatregelen. Om die reden is de burgemeester van Sliedrecht niet apart geïnformeerd”, antwoordt woordvoerder Leo den Otter van de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid.  

Gemonitord
De brand is volgens Den Otter adequaat bestreden. Daarbij is volgens hem een inschatting gemaakt over wat de gevolgen kunnen zijn voor zowel de bron- als effectbestrijding. Den Otter: In de bevelvoering is geconstateerd dat er sprake is van een grote brand die geen risico’s heeft voor de omgeving, behalve dat in de berichtgeving (twitter en website ZHZ Veilig) is aangegeven dat men ramen en deuren kan sluiten, indien het overlast geeft. De rookontwikkeling is gemonitord. Er is een meetploeg naar Sliedrecht gestuurd. Er werden geen schadelijke stoffen gemeten. Overigens biedt het feit dat het incident aanleiding gaf tot vragen, ons wel de gelegenheid het bij de evaluaties van dit soort incidenten mee te nemen.” 

Misverstand
Een brandweerwoordvoerder vertelde eerder tegen Sliedrecht24 dat met de burgemeester te hebben gebeld toen dikke rookpluimen over een deel van Sliedrecht-West trokken, toen de redactie daarnaar vroeg op het moment van de brand. De Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid zegt nu dat de burgemeester van Dordrecht is bedoeld en dat er dus sprake is van een misverstand. Vice-fractievoorzitter/raadslid Peter de Borst (PRO Sliedrecht) stelde er vragen over aan het college van B & W en die zijn onlangs beantwoord. Daarin schrijft burgemeester Bram van Hemmen (CDA): “Het incident vond plaats in de gemeente Dordrecht. De dienstdoende hoofdofficier van dienst is degene die bij incidenten de professionele afweging maakt welke partijen moeten worden geïnformeerd. In dit geval heeft hij besloten de omliggende gemeenten tijdens het incident niet te informeren. Hier was volgens de hoofdofficier van dienst geen aanleiding voor, omdat er sprake was van een middelbrand zonder effectgebied. Er is dus ook niet opgeschaald naar GRIP 1 of meer.” 

Melding(en)
De brand leidde bij inwoners – zo bleek op sociale media – onder ongerustheid en angst. De rook kwam tenslotte over het dorp. Het was tenslotte een zwarte, stinkende en irriterende brandlucht. DCMR Milieudienst Rijnmond meldde op de middag van de brand aan Sliedrecht24 dat er 3 meldingen kreeg. De gemeente Sliedrecht zegt 1 melding. “Wij kunnen ons heel goed voorstellen dat dit bij sommige inwoners tot ongerustheid heeft geleid. Overigens zijn deze signalen niet direct bij de gemeente binnengekomen. Bij de Veiligheidsregio ZHZ is één melding binnengekomen. Hierop is geacteerd door het inzetten van een meetploeg van de brandweer”, schrijft het college. 

Niet geïnformeerd
Inwoners waren onder meer afhankelijk van berichtgeving via de media, zoals Sliedrecht24. De Borst stelde daarom een vraag over de communicatie. De gemeente Sliedrecht bleef op alle mediauitingen stil. “Binnen de Veiligheidsregio ZHZ zijn afspraken gemaakt over taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden bij crisiscommunicatie. Deze afspraken zijn vastgelegd in het handboek crisiscommunicatie en gelden bij opschaling naar minimaal GRIP 1. Daar was bij dit incident geen sprake van”, schrijft het college en vervolgd: “Enige tijd geleden is op initiatief van de gemeente Sliedrecht afgesproken dat de ambtenaar rampenbestrijding (ARB) van de gemeente geïnformeerd wordt bij een incident binnen de gemeente of een incident met invloed op de gemeente, ook als er niet sprake is van GRIP. Zo kunnen de mensen die zich met de bestrijding van het incident bezighouden, zich volledig daarop richten. De ARB’er kan dan besluiten wie binnen en eventueel buiten de gemeente geïnformeerd moeten worden. Daar hoort ook de afweging bij en dus ook of inzet van lokale crisiscommunicatie gewenst is. Tijdens dit incident is de ARB’er niet geïnformeerd. Dit incident toont aan dat de genoemde afspraken belangrijk en relevant zijn. Daarom is er een evaluatieverslag van het incident opgevraagd bij de Veiligheidsregio en gaan we hierover het gesprek aan.”

Stilte bij communicatie
In de avonduren en in het weekend zijn medewerkers van de gemeente Sliedrecht op afroep beschikbaar in geval van incidenten, rampen en crises. Als zij niet op kunnen komen, wordt de regionale pool van communicatieadviseurs geraadpleegd. De brand was aan het einde van de middag. College: “Tijdens kantooruren (maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur) krijgt iedereen via sociale media binnen twee uur reactie op vragen. Hiervoor is altijd minimaal één medewerker aanwezig op het gemeentekantoor die de sociale media kanalen beheert, maar meestal zijn dit er meer. In totaal kunnen vijf medewerkers van de gemeente Sliedrecht deze kanalen beheren. Daarnaast zijn er meerdere medewerkers bij Dienstverlening Drechtsteden die antwoord geven op dienstverleningsvragen. Uw vraag bevat een aanname dat er een 9-tot-5-mentaliteit aanwezig zou zijn binnen het team communicatie. Dit is niet correct, maar we zijn het met u eens dat sociale media 24/7 ingezet moeten kunnen worden bij incidenten en calamiteiten. U kunt erop vertrouwen dat onze medewerkers op dat moment paraat staan.”

Plaats een reactie

*=Verplicht veld