door Peter Donk
SLIEDRECHT – Baby Kenji is zondag 11 juni 2023 rond het middaguur na ruim een half uur liftopsluiting bevrijd. Hij was samen met de kersverse ouders vast komen te zitten in flat Valkhof op de vierde etage. Zij kwamen juist na de bevalling terug uit het ziekenhuis.
De baby werd opgevangen door de kraamzorg, die inmiddels ook was aangekomen. Zowel het kindje als de ouders mankeerden na het openen van de liftdeuren niets. Wel waren het weer spannende momenten. (Foto Peter Donk / Sliedrecht24)
Brandweer Sliedrecht wordt vaker opgeroepen voor een melding van liftopsluiting. Dan ging het vaak om kinderen, volwassen mensen en huisdieren. Niet eerder was dat een baby van nog geen dag oud.
Ziekenhuis
Kenji werd zaterdagavond 10 juni 2023 rond 18.30 uur geboren in het Rivas Beatrixziekenhuis in Gorinchem. Daar wilden de artsen de baby volgens de vader nog even een nachtje houden ter controle. Zondagmorgen kon Kenji alsnog naar huis. De vader en moeder van het jongetje waren blij dat dit mogelijk was. Na thuiskomst pakten ze de lift naar hun woning op de vierde etage en prompt gingen de liftdeuren niet open, toen ze daar wilden uitstappen.
Tekst gaat verder onder foto.
Hulp
In eerste instantie belde de vader naar een liftbedrijf. Die beloofden binnen twee uur te komen. Dat vond de man wel wat lang, waarop hij de brandweer belde voor hulp. Ook belde hij met de kraamzorg, die ook meteen kwam. Brandweer Sliedrecht was er vrij snel. Met dit weer is het ook niet zo fijn om vast te zitten in de lift.Met gereedschap werd geprobeerd om de liftdeur te openen. Dat lukte een klein stukje, waardoor de baby naar buiten kon worden gebracht en meteen werd opgevangen door de kraamzorg. De brandweerlieden schoven ondertussen wel flesjes water de lift in. Omdat het niet lukte om de liftdeur te openen, werd besloten dat de lift ‘naar beneden te laten zakken’. Daar konden de ouders uit lift komen, waarna de moeder meteen met een andere lift terugging naar de woning, maar daardoor moest de vrouw ook nog een stukje de trap op. Nooit fijn zo kort na een bevalling.
Liftprobleem
Het is niet de eerste keer dat er problemen zijn met deze lift. Al vaker is hij blijven steken op de vierde etage de afgelopen weken, klaagden verschillende bewoners. Die legden het probleem neer bij woningcorporatie Tablis Wonen, maar die heeft volgens hen tot heden geen actie ondernomen om het probleem te verhelpen. Bewoners vinden het jammer dat Tablis Wonen hun klachten niet serieus neemt. Nu gebeurde dit voorval met de lift dus zondagmiddag.
Ook in ons complex komen liftproblemen meer voor als voorheen. Dat is ook zo met de automatische deuren.
Het is echt vervelend als het niet werkt vooral als je ervan afhankelijk bent. Dan komt veelal de laconieke houding van Tablis Wonen van “het kan gebeuren, we dachten dat het wel meeviel….”
Buiten dat een huurder iedere maand voor diensten betaalt, komt het vertrouwen in de verhuurder om de hoek kijken.
Achteraf mooie woorden verkopen, dat zegt minder als het gelijk serieus nemen. Als ze handelen dan is het steeds heel laat na het probleem.
Het werk moet aan het begin van een probleem zijn, dan voorkom je pas veel ellende.
De situatie zoals vanmiddag, dat kan gewoon niet. Gelukkig kwam de brandweer maar ook buiten kantooruren hoort Tablis Wonen een bereikbaarheidsdienst te hebben. Die is er wel, maar in de praktijk heb je er zo ontzettend weinig aan.
Gelukkig dat de brandweer gelijk actie ondernam. De stress die erbij komt kijken als je zoiets overkomt, vooral in een situatie als deze, geeft aan hoe belangrijk vertrouwen in je verhuurder hoort te zijn. De algehele dienstverlening is niet goed, wat je ook aangeeft of probeert om het beter te krijgen.
Verder een mooie kraamtijd gewenst!
Hopelijk geven de vragen van Sliedrecht24 meer duidelijkheid.
Brandweer Sliedrecht, een complimentje voor deze actie.
Zondagmiddag hebben wij woningcorporatie Tablis Wonen een aantal vragen voorgelegd, waar we graag een antwoord op willen hebben:
– Bewoners vertellen ons al geruime tijd klachten over de lift te hebben. Wat is de reden dat die klachten nog niet zijn opgepakt?
– Zij vertelden ons zondagmiddag ook dat ze zich niet serieus voelen genomen en toch steeds het bewijs is dat er problemen zijn met de lift.
Hoe kan dat?
– Wat voor actie gaan jullie ondernemen?
– Hoe zit het met liftcontroles / onderhoud?
– Wat gaan jullie doen richting de bewoners om de lucht te klaren / geven duidelijkheid?
Tig keer gebeld dat lift regmatig vast liep en je ziet het nog niet opgelost maanden al storingen
Dat is nu tablis. De appartementen op de hoek Rembrandlaan/rivierdijk werd van het éne op het andere moment 3 weken uitgeschakeld. De mededeling werd een dag van te voren opgehangen.
Hoe dat de oudere bewoners naar beneden moesten zal tablis een zorg zijn.
Bij ons in het rondeel het zelfde verhaal. Vandaag doe hij het wel, en morgen niet. Pas weer drie dagen voor zogenaamd groot onderhoud uit de roulatie geweest. De derde groot onderhoud in een paar maanden. Bewoners ook niet belangrijk. Maar de ……..? die de top van tablis zijn. Verlaten allemaal het schip.(…..) Maar het kantoor van tablis is wel geweldig verbouwd!!! Huismeester???? Loopjongens van tablis noem ik ze. Net zoals de bewonerscommissies. Ik ben blij dat ik er niet meer inzit. Je doet je stinkende best. Je krijg koffie en gelijk. Als je weg bent. Denken ze. zo die zeikers zijn ook weer weg.
Laatste weken elke week wel paar keer gebeld naar tablis wonen maar was niet noodzakelijk om de lift te maken die continu op verdieping 4 vastliep want de rest deed het gewoon volgens tablis en de huismeester pfff