Boskalis schrapt 650 banen en krimpt vloot in

PAPENDRECHT / SLIEDRECHT – Het van oorsprong Sliedrechtse bedrijf Boskalis gaat 650 banen schrappen. Qua samenstelling betreft het een dwarsdoorsnede van nationaliteiten waarvan circa 150 de Nederlandse nationaliteit heeft met een Nederlands dienstverband. Ook heeft Koninklijke Boskalis Westminster N.V. besloten om de vloot met 24 vaartuigen in te krimpen de komende 2 jaar. Daardoor is er ook minder personeel nodig. 
 
De verslechterende marktomstandigheden en verwachte lange periode van lage energie- en grondstofprijzen vormen de aanleiding voor Boskalis. (Foto Boskalis)
 
De reductie zal waar mogelijk verlopen middels natuurlijk verloop en herplaatsing. Desalniettemin kunnen gedwongen ontslagen niet worden uitgesloten. Boskalis heeft een adviesaanvraag ingediend bij de Nederlandse ondernemingsraad en zal de vakbonden uitnodigen om op korte termijn een sociaal plan te bespreken.
 
Verloop en herplaatsing
Het bedrijf in Papendrecht, net over de gemeentegrens van Sliedrecht gevestigd, realiseert zich terdege dat dit besluit ingrijpend is en grote sociale impact zal hebben. “We zullen proberen de reductie zoveel mogelijk op te vangen middels natuurlijk verloop en herplaatsing, maar gedwongen ontslagen lijken helaas onvermijdelijk. Deze reductie van schepen en bijbehorende arbeidsplaatsen is echter noodzakelijk om Boskalis ook op termijn gezond te houden”, zegt Peter Berdowski, CEO Boskalis.
 
Onder druk
Na een aantal zeer drukke jaren is het marktbeeld voor Boskalis onder invloed van aanhoudende lage energie- en grondstofprijzen drastisch veranderd. Berdowski: “Het werkvolume in de markt is flink afgenomen en hierdoor staat de bezetting van onze schepen onder druk. Omdat wij verwachten dat deze marktsituatie de komende jaren zal voortduren, is het noodzakelijk vlootomvang en -samenstelling op deze nieuwe realiteit aan te passen.”

Uit de vaart
Van de vaartuigen die uit de vaart gaan zijn dat er tien bij de Dredging divisie en veertien bij de Offshore Energy divisie. Het betreft onder meer sleephopperzuigers, snijkopzuigers, anchor handling tugs en zware-ladingschepen. De vlootrationalisatie zal middels het slopen, verkopen en opleggen van schepen worden ingevuld.
Van het materieel dat gesloopt of verkocht wordt, ligt de gemiddelde leeftijd ruim boven de 30 jaar. Schepen die voor de sloop worden aangeboden, zullen in overeenstemming met de Hongkong conventie en de normen van Boskalis op gecertificeerde werven worden ontmanteld. 

Gevolgen
Deze vlootrationalisatie heeft geen gevolgen voor de strategie van Boskalis, die erop gericht is om te profiteren van de belangrijkste macro-economische factoren die de wereldwijde vraag op onze markten opdrijven: de groei van de wereldhandel, stijgende energieconsumptie, de groeiende wereldbevolking en de uitdagingen die gepaard gaan met klimaatverandering.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld