Het bedrijf in Papendrecht, net over de gemeentegrens van Sliedrecht gevestigd, realiseert zich terdege dat dit besluit ingrijpend is en grote sociale impact zal hebben. “We zullen proberen de reductie zoveel mogelijk op te vangen middels natuurlijk verloop en herplaatsing, maar gedwongen ontslagen lijken helaas onvermijdelijk. Deze reductie van schepen en bijbehorende arbeidsplaatsen is echter noodzakelijk om Boskalis ook op termijn gezond te houden”, zegt Peter Berdowski, CEO Boskalis.
Na een aantal zeer drukke jaren is het marktbeeld voor Boskalis onder invloed van aanhoudende lage energie- en grondstofprijzen drastisch veranderd. Berdowski: “Het werkvolume in de markt is flink afgenomen en hierdoor staat de bezetting van onze schepen onder druk. Omdat wij verwachten dat deze marktsituatie de komende jaren zal voortduren, is het noodzakelijk vlootomvang en -samenstelling op deze nieuwe realiteit aan te passen.”
Uit de vaart
Van de vaartuigen die uit de vaart gaan zijn dat er tien bij de Dredging divisie en veertien bij de Offshore Energy divisie. Het betreft onder meer sleephopperzuigers, snijkopzuigers, anchor handling tugs en zware-ladingschepen. De vlootrationalisatie zal middels het slopen, verkopen en opleggen van schepen worden ingevuld. Van het materieel dat gesloopt of verkocht wordt, ligt de gemiddelde leeftijd ruim boven de 30 jaar. Schepen die voor de sloop worden aangeboden, zullen in overeenstemming met de Hongkong conventie en de normen van Boskalis op gecertificeerde werven worden ontmanteld.
Gevolgen
Deze vlootrationalisatie heeft geen gevolgen voor de strategie van Boskalis, die erop gericht is om te profiteren van de belangrijkste macro-economische factoren die de wereldwijde vraag op onze markten opdrijven: de groei van de wereldhandel, stijgende energieconsumptie, de groeiende wereldbevolking en de uitdagingen die gepaard gaan met klimaatverandering.