Bijna 300 inwoners hebben volgens gemeente betalingsachterstand

SLIEDRECHT – Op basis van de meest recente gegevens van het Centraal Administratie Kantoor (CAK) hebben 284 inwoners op dit moment een betalingsachterstand. In totaal 224 van hen zijn geen klant van de Sociale Dienst Drechtsteden (SDD) en tien personen staan onder begeleiding van een bewindvoerder. Dat blijkt uit een College Informatiebrief die wethouder Hanny Visser-Schlieker (PRO Sliedrecht) van Sociaal, Zorg en Welzijn woensdag 17 juli 2019 aan de gemeenteraad heeft gestuurd.

Van het totale bestand is 61% man en 39% vrouw.

De hoogste achterstanden op een rij:
• 5 personen hebben een betalingsachterstand van € 20.000 – € 30.000
• 1 persoon heeft een betalingsachterstand van € 15.000 – € 20.000
• 24 personen hebben een betalingsachterstand van € 10.000 – € 15.000
• 41 personen hebben een betalingsachterstand van € 5.000 – € 10.000
• 36 personen hebben een betalingsachterstand van € 2.500 – € 5.000
• 118 personen hebben een betalingsachterstand van € 0 – € 2.500

Kosten zorgverzekeraar
In de leeftijd van 18 tot en met 23 jaar zijn er zestien inwoners met een betalingsachterstand bij het CAK aangemeld. In de leeftijd van 24 tot en met 27 jaar zijn het 21 personen. Van 28 tot en met 67 jaar zijn het er 170. “We kunnen hier spreken over werkende armen. Deze groep is namelijk niet bekend bij de SDD en ontvangen geen bijstandsuitkering. Het aandeel dat daarvan bekend is bij het UWV is onbekend. In de leeftijd van 67 jaar en ouder zijn het er zeventien. De schuld bij de zorgverzekeraar is niet in het overzicht opgenomen, deze kan vanwege bijkomende kosten aanzienlijk oplopen”, schrijft wethouder Visser aan de gemeenteraad.

Pilot
Gezien het innovatieve karakter en het ontbreken van vergelijkbare voorbeelden is de werkwijze volgens Visser niet in beton gegoten. Visser: “Gedurende de looptijd zal in samenspraak met het Sociaal Team continu ingezet worden op doorontwikkeling om de effectiviteit van de aanpak te optimaliseren. De aanpak vroegsignalering is een pilot met een loopduur van drie jaar. Na het tweede jaar zal deze geëvalueerd worden voordat er besloten wordt om deze wel of niet structureel te maken.”

Persoonsniveau
Met ingang van zaterdag 1 juni 2019 is de gemeente Sliedrecht als eerste gemeente binnen de Drechtsteden officieel gestart met de aanpak Vroegsignalering schulden. “We doen dit met als doel vroegtijdig de juiste vormen van hulp en ondersteuning aan inwoners aan te bieden om de (financiële) zelfredzaamheid te vergroten en zo zwaardere vormen van (schulden) problematiek te voorkomen. We gaan hiervoor gericht te werk op basis van informatiebronnen die betalingsachterstanden bij inwoners op persoonsniveau inzichtelijk maken”, aldus Visser. Het gaat daarbij om betalingsachterstanden op onder andere de zorgverzekering en de huur. Visser: “De functionaris vroegsignalering heeft als opdracht om niet de schuld maar het probleem achter de schulden aan te pakken en voor de financiële hulpverlening inwoners te begeleiden naar de juiste vorm van ondersteuning op zowel lokaal als regionaal niveau.”

Regeling wanbetalers
Hoe weet de gemeente Sliedrecht de cijfers? De Wet verbetering wanbetalersmaatregelen maakt het mogelijk om als gemeente inzage te krijgen in betalingsachterstanden bij zorgverzekeraars en energieleveranciers. De SDD heeft daarvoor afspraken gemaakt met het Centraal Administratie Kantoor (CAK). Het CAK voert de regeling wanbetalers premieachterstanden uit. Personen die zes maanden of langer geen premie aan hun zorgverzekeraar hebben betaald, worden automatisch bij het CAK aangemeld. Zij betalen aan het CAK de premie + boetetoeslag, daarnaast vervallen eventuele aanvullingen op de zorgverzekering.

Benaderen en ondersteunen
De gemeente Sliedrecht gaat mensen met financiële problemen actief benaderen en ondersteunen. Op deze manier wil de gemeente voorkomen dat inwoners in de financiële problemen komen. Daarom is Sliedrecht als eerste gemeente binnen de Drechtsteden gestart met de Aanpak Vroegsignalering Schulden. De aanpak vroegsignalering schulden is samen met de SDD opgezet. Die gaat aan de slag met de inwoners die bij hen als uitkeringsgerechtigde bekend zijn. Het overige deel wordt lokaal opgepakt. Visser in de CIb: “Afgesproken is om een uniforme werkwijze te hanteren om zo een snelle wederzijdse overdracht ten behoeve van de inwoner mogelijk te maken. De kosten daarvoor worden gedekt vanuit de decentrale rijksuitkering Schulden en Armoede en uit bestaande middelen, dit is verwerkt in de eerste TussenRapportage (TURAP).” De gemeente Sliedrecht heeft voor de aanpak aan de formatie van het Sociaal Team Sliedrecht 0,6 FTE toegevoegd.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld