Bewoners rond Craijensteijn krijgen brief in bus over toestaan vrachtverkeer

SLIEDRECHT – Het was verboden, maar menige chauffeur stoorde zich er al niet aan. Na realisatie van een veilige fietsroute langs de Craijensteijn wil de gemeente Sliedrecht het verbod voor vrachtverkeer over de Craijensteijn in Sliedrecht-West (anders dan bestemmingsverkeer) opheffen. Bewoners kunnen na publicatie door de gemeente Sliedrecht binnen zes weken bezwaar aantekenen. 

Opheffing van het verbod gaat in als de werkzaamheden zijn afgerond. De reden voor het opheffen van een vrachtwagenverbod op de Craijensteijn is volgens de gemeente Sliedrecht dat de Stationsweg en Baanhoek minder worden belast. (© Archieffoto RPAS Peter Donk / Dronetv.nl) 

In een brief aan de bewoners rond de Craijensteijn verwijst de gemeente naar uitgevoerd onderzoek. Daaruit wordt geconcludeerd dat het leidt tot een betere verdeling van zwaar verkeer door het dorp. “Voor geen enkele woning langs de Craijensteijn is er sprake van een geluidstoename van 1,5dB. Hierdoor zijn aanvullende maatregelen niet noodzakelijk”, schrijft de gemeente in de brief en verwijst naar aanvullend onderzoek hiernaar door de Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid. De gemeente vult aan dat er stiller asfalt komt. “Stiller wegdek levert naast een geluidsreductie op het autoverkeer, ook een geluidsreductie voor het vrachtverkeer”, aldus de gemeente Sliedrecht. 

10 gedachten over “Bewoners rond Craijensteijn krijgen brief in bus over toestaan vrachtverkeer”

  1. Aardige reactie van Rene, maar zijn verhaal is niet compleet. De aanleiding voor aanpassing van de Craijensteijn is de fietsveiligheid geweest.

    Natuurlijk heeft (ook) de fractie SGP-ChristenUnie vanaf de start van de discussie er op gestaan dat met de aanpassingen vrachtverkeer mogelijk zou worden. Iedere betrokkene/belanghebbende weet dat vrachtwagens over de Baanhoek verre van veilig zijn en ook was ook toen al bekend dat ook op de Stationsweg het vele vrachtverkeer niet als prettig ervaren wordt. Daarom was het logisch om vrachtverkeer mee te nemen im de technische uitwerking van de nieuwe weg. Daarbij is ondermeer gelet op wegbelasting, inrichting van de weg, geluid enz.

    Formeel moet dan nog een zogenaamd verkeersbesluit worden genomen en om een en ander inzichtelijk te maken qua verkeersdrukte is onderzoek gedaan. Logisch zou ik zeggen. Heeft werkelijke niets met een verborgen agenda te maken van het college!

    Goed dat de last nu beter verdeeld kan worden en we hopen met elkaar dat het veiliger kan straks.

    Geen complot dus. Maar wel glashelder wat er gaande is: typisch gedrag van een Nimby-aanhanger.

    Maar alles went!

  2. Ik zou de heer De Munck nu niet willen betichten van complot denken. Op basis van feiten kan de conclusie van de heer De Munck ook onderbouwd worden. Op 18 december2020 heb ik in een reactie op de column “Bomen Craijensteijn” deze openstelling voor vrachtverkeer al voorspeld. In mijn commentaar heb ik al gewezen op de verborgen agenda van het college.
    Het lijkt er meer op dat de heer De Munck niet de juiste politieke antenne heeft om eea te doorgronden. Juist van iemand die in de gemeenteraad zit zou je toch mogen verwachten dat deze verder kijkt dan zijn neus lang is. Hij kan beschikking hebben over meer informatie dan de gemiddelde burger.
    D66 gaat voor een beter bestuur. Ook ik hoop op een beter bestuur, een transparanter bestuur met kundige mensen, maar dan wel graag zonder de heer De Munck en zijn partij. Wellicht is een positie in het bestuur voor hem persoonlijk beter en aantrekkelijker, maar voor de burger is de beste man met oogkleppen op zeker geen verbetering. Omdat de rest niet veel beter is, kijk naar wat er de afgelopen 4 jaar allemaal heeft plaatsgevonden, wellicht tijd voor samenvoeging tot een nieuwe gemeente Drechtsteden.

  3. Geen eerlijk maar een slecht verhaal meneer De Munck!
    U doet nu als een complotdenker: Overal een dubbele agenda achter zoeken en het wantrouwen richting de politiek stimuleren. Bedenk dat u zelf deel bent van deze politieke groep mensen en dat dit meer over uzelf zegt dan over uw politieke collega’s.
    Bij deze de oproep aan u: Houd ermee op, kom erop terug en geef vertrouwen. Dan ontvangt u dat zelf ook!

  4. Beste Jan en Vincent, collega-raadsleden, het eerlijke verhaal is. Ja, ik heb voorgestemd, dat klopt. Raadslid De Munck zit in de raad voor het belang van 25.000 inwoners. Voor al die bewoners is een veilige fietsverbinding van groot belang. Maar in mijn woordvoering heb ik keer op keer de vraag gesteld wat : bochten eruit halen en stiller asfalt, te maken heeft met een veilige fietsverbinding.
    Het is van het begings af aan het doel geweest om vrachtverkeer mogelijk te maken op de Craijensteijn. Dat is het eerlijke verhaal, had dat vanaf dag één dan ook verteld. Dan was bewoner De Munck nu niet zo geërgerd.

  5. Wel duidelijk met welke intenties sommige mensen in de gemeenteraad zitten. Moet je wel wakker zijn op je moment dat je je punt wil maken. Da’s wel iets anders als leveren.

  6. In 2017 diende ik namens het CDA een amendement in voor een veiligere Craijensteijn. De fietspaden zijn daar erg smal. In 2021 stelde de gemeenteraad het bestemmingsplan Fietspad Craijensteijn vast. René de Munck herinnert zich vast wel het bijbehorende raadsvoorstel. Daarin stond iets over een onderzoek naar een betere verdeling van vrachtverkeer in Sliedrecht.
    René bedankt Ton Spek en het CDA, maar hij mag ook zichzelf bedanken. Ook René stemde (zonder opmerkingen) voor het nieuwe bestemmingsplan.
    Dankzij de hele gemeenteraad komt er eindelijk een vrijliggend fietspad. En veiligere zebrapaden. En meer groen. Mooi toch?

  7. Ik neem aan dat dhr. Rene de Munck een andere is dan de lijsttrekker van de politieke partij. Op deze manier collega’s en collega-partijen wegzetten zou wel heel erg ongepast en min zijn. Kan dus niet waar zijn;-)
    Je zal dus maar De Munck heten en een plaatsgenoot hebben die onder dezelfde naam berichten zet……..

  8. Als ik dan Ton Spek en CDA moet bedanken, dan moet dat maar. ;
    “Bedankt! ”
    Dat hele stuk van dhr. de Munck vol aannames en emotie ter kennisgeving aangenomen.
    Doen we verder niets mee..

    afz.
    (bewoner)Rivierdijk Oost.

  9. Als je dit leest zak toch je broek af.
    Maar toch allemaal op TON SPEK en CDA stemmen? Tja!! Op welke minkukel moet je dan stemmen. Het is één pot nat heel die Ambtenaren club. Je wordt of door links of door rechts genaaid.
    Maar staat CDA niet voor Christelijk Democratisch Appel!! Nou dan weet je toch genoeg. Maar we krijgen wel een nieuw fietspad. Toevallig??

  10. In de nachtelijke uren een brief bezorgen is verontrustend, de inhoud nog meer. De omgevingsdienst brengt een positief advies uit. Dezelfde dienst die aan de Benedenweer de grond transporten goedkeurde. Moet ik daar vertrouwen in hebben? Aan mijn huis is geen nulmeting gedaan. Bij wie wel?
    Alles is gebaseerd op aannames. De ware aard van de aanleg van de vermeende veilige fietsverbinding, langs de Crayensteijn wordt nu duidelijk. Het gaat niet om veilig fietsen, maar om vrachtverkeer. Ton Spek en CDA bedankt!

Plaats een reactie

*=Verplicht veld