Betuweroute tien jaar in gebruik als goederenspoorlijn

SLIEDRECHT / REGIO – De Betuwelijn, de goederenspoorlijn van Rotterdam naar het Duitse Emmerich, is donderdag 15 juni 2017 tien jaar open. Tegen de spoorverbinding werd destijds in de regio fel geprotesteerd. 

De Betuwelijn loopt achter Sliedrecht langs en loopt ook deels parallel aan de MerwedeLingelijn nabij het station. (Foto Martin Dekker / Sliedrecht24) 

Wie herinnert zich nog de protesten eind jaren ’90 bij Schelluinen en Giessen-Oudekerk, de blokkade van het spoor door Groenfront (‘Betuwelijn, Doodspoor’) en de schippersprotesten (‘Laat de Betuwelijn varen én De Betuwelijn ligt er al’). De spa ging in 1997 de grond in. De spoorverbinding ligt er met al zijn bouwwerken, zoals tunnels en bruggen. De stroom goederen is gegroeid en dus wordt meer gereden. Tot nu toe zijn grote ongelukken op de Betuwelijn gelukkig uitgebleven. Kosten: 4,3 miljard euro (2 miljard duurder dan was begroot-red.)

Duitsland
In Rotterdam zijn ze blij met de lijn, die sterk heeft bijgedragen aan een groei van de overslag en dus de Nederlandse economie. Dat blijkt uit een artikel op de website van Port of Rotterdam. In de havenstad vinden ze het wel van ‘groot belang dat de Betuweroute in Duitsland een volwassen vervolg krijgt.’ Hoewel er is begonnen met de aanleg van een derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen bleek onlangs dat de planning niet wordt gehaald door vertraging bij de vergunningverlening van verschillende deeltrajecten.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld