SLIEDRECHT / REGIO – De Betuwelijn, de goederenspoorlijn, die voor een deel door Sliedrecht komt is een flop. Er rijden te weinig treinen en is zodoende verliesgevend. Ze zijn veel groter, dan tot heden bekend. Dat blijkt uit een rapport van de Algemene Rekenkamer, dat in handen is van RTL Nieuws.
De goederenspoorlijn tussen Rotterdam en het Duitse achterland kostte 4,5 miljard euro. (Foto Sliedrecht24)
Er zouden 160 treinen per dag over gaan rijden, maar dat aantal wordt bij lange na niet gehaald. Nu komt het op gemiddeld 100 treinen.
Verzwegen
Volgens RTL Nieuws heeft de Betuwelijn de Nederlandse staat in totaal al 322 miljoen euro aan belastinggeld gekost. Dat bedrag komt dus bovenop de aanlegkosten. Hogere kosten werden verzwegen. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu wist al jaren dat de Betuwelijn veel duurder uitpakte. De Tweede Kamer werd niet geïnformeerd. In de periode 2006 tot 2013 meldde het ministerie van Infrastructuur en Milieu dat de Nederlandse overheid 76 miljoen bijdraagt aan de verliesgevende Betuweroute. In werkelijkheid gaf de staat meer dan het dubbele uit: 170 miljoen euro.
Milieu
De jaren daarna (2013-2015) betaalde de staat nog eens 152 miljoen aan de Betuweroute. Ook dat bedrag is niet in openbare stukken terug te vinden. In het onderzoeksrapport wordt geconcludeerd dat de spoorlijn niet rendabel te krijgen is. Eén van de belangrijke redenen voor de aanleg van de Betuwelijn was dat de spoorwegverbinding goed zou zijn voor het milieu. Meer goederen over het spoor, minder vrachtwagens over de weg naar Duitsland en dus een lagere CO2-uitstoot. “Of de Betuweroute heeft bijgedragen aan een beter milieu is volstrekt onduidelijk: het ministerie heeft het nooit laten onderzoeken, terwijl dat wel de afspraak was”, aldus RTL Nieuws.