Begin met aanleg extra rijstroken A15 tussen Papendrecht en Sliedrecht

PAPENDRECHT / SLIEDRECHT – Rijkswaterstaat begint zomer 2020 met voorbereidende werkzaamheden voor de aanleg van extra rijstroken tussen Papendrecht en Sliedrecht. Aannemer Strukton Civiel voert de werkzaamheden uit en plaatst eind juni 2020 de bouwborden om de verbreding van dit deel van de A15 aan te kondigen. Dat bericht vrijdag 19 juni 2020 Rijkswaterstaat. 

Rijkswaterstaat heeft naast de A15 de komende jaren een forse opgave om oudere bruggen, viaducten, sluizen en tunnels te vervangen of te renoveren. De renovatie van o.a. de Wantijbrug, de Merwedebrug bij Papendrecht en het groot onderhoud van de N3 zijn onderdeel daarvan. (Luchtfoto Rijkswaterstaat)

Om de doorstroming en veiligheid op de A15 tussen Papendrecht en Sliedrecht te verbeteren voegen ze in beide richtingen een rijstrook toe. Richting Gorinchem komt tussen Papendrecht en Sliedrecht-Oost een extra rijstrook met vluchtstrook en richting Rotterdam tussen Sliedrecht-West en Papendrecht. Daarvoor benutten ze de ruimte in de middenberm en de buitenbermen tussen de weg en de geluidschermen. De geluidsschermen  blijven op dezelfde plaats staan en blijven even hoog. Eind 2021 is het werk klaar.

Voorbereidingen
Ter voorbereiding op de aanleg van de extra rijstroken graaft de aannemer proefsleuven om de exacte ligging van kabels en leidingen vast te stellen, bericht Rijkswaterstaat. Ook onderzoekt de aannemer de kwaliteit en stabiliteit van de ondergrond en inspecteert hij de vangrails. Vanaf eind juli 2020 wordt tussen Sliedrecht-West en Papendrecht richting Rotterdam op de buitenbermen achter de vangrail de zogenaamde voorbelasting neergelegd. Dit is een grote berg zand die een klein jaar blijft liggen. Die voorbelasting is nodig om de ondergrond te laten inklinken, zodat de weg later niet verzakt.

Geen hinder
De voorbereidende werkzaamheden leveren naar verwachting geen hinder op. Als volgend jaar de daadwerkelijke verbreding van de A15 start, sluiten we per rijrichting de weg twee weekenden lang gedeeltelijk af. Deze weekendafsluitingen vinden naar verwachting plaats in de zomervakantie van 2021. Rijkswaterstaat past de komende jaren in en rond de Drechtsteden het huidige wegennet aan om files te verminderen en de bereikbaarheid te verbeteren. Denk daarbij o.a. aan nieuwe aansluitingen van de N3 op de A16 en A15. Recent heeft het ministerie van Infractructuur en Waterstaat ook een verkenning gestart naar verbetering van de doorstroming op het aansluitende deel van de A15, tussen Papendrecht en Gorinchem.

5 gedachten over “Begin met aanleg extra rijstroken A15 tussen Papendrecht en Sliedrecht”

  1. @kees van der hel en sliedrecht 24—op 13 mei vermelde het ad/rivierenland:
    “extra rijbanen en 100 km/uur op de n214?. een idee van het min. van I en W……”

  2. Beste Jan Jongeneel.. Ik heb alleen maar deze informatie kunnen vinden over aanpassingen van deze provinciale weg nl. “” Het plan is om de provinciale weg tussen 2021 en 2023 over de gehele lengte aan te pakken. Zo wordt de rotonde bij Oud-Alblas met afslag naar de N481 een dubbele ‘turborotonde’ en komt daar een nieuw fietspad. Ook worden alle bermen versterkt, verandert de aansluiting met de A27 bij Minkeloos en komen er nieuwe rotondes bij Noordeloos en Hoornaar. De drukke, ‘hoge’ kruising met stoplichten bij Ottoland wordt breder en krijgt uit elke richting vier voorsoorteervakken””. Echter nergens gelezen dat het dubbelbaans wordt… Waar hebt u die informatie vandaan?

  3. @ kees van der hel.

    de provinciale weg tussen de a15 en de a27 wordt dubbelbaans gemaakt……

  4. Ik veronderstel dat dus de files gewoon opschuiven richting Gorinchem? De flessenhals blijft bij Hardinxveld tussen het Kanaal van Stenenhoek en de spoorlijn. Benieuwd hoe ze dat gaan oplossen….

Plaats een reactie

*=Verplicht veld