Bakker Sliedrecht levert elektrisch pakket voor hopper dredger Jan de Nul

SLIEDRECHT – Bakker Sliedrecht heeft een opdracht gekregen van de Jan de Nul Group voor de levering van een innovatief elektrisch DC-grid, plug-in hybride energiecentrale voor hun eerste plug-in hybride, 2.000 m3 grote sleephopperzuiger, die onlangs is besteld bij Goa Shipyard Limited in India.

Bakker Sliedrecht levert het elektrisch pakket voor Jan de Nul’s eerste plug-in hybride Hopper Dredger. (Artist impression)

Naast het leveren van alle elektrische hardware, waaronder generatoren, elektromotoren, frequentie drives, het hoofdschakelbord en het batterijsysteem, zal Bakker Sliedrecht ook het automatiseringssysteem leveren om een efficiënte controle van de energiecentrale te waarborgen. “Het in eigen huis ontwikkelde en bewezen DC-energiemanagementsysteem optimaliseert de balans in de energievoorziening van de generatoren en het batterijsysteem tijdens alle scheepsoperaties. Het omvat ook functionaliteiten zoals spinning reserve, peak shaving en ramp rate control”, aldus Bakker Sliedrecht.

Belangrijke voordelen
Het elektrische systeem is ontworpen om de doelen van Jan de Nul om de uitstoot en het geluidsniveau zoveel mogelijk te beperken, te bereiken. Het is één van de vele initiatieven ter ondersteuning van hun ambitie om de uitstoot van broeikasgassen met 40% te verminderen voor 2035, in lijn met de Overeenkomst van Parijs. Door gebruik te maken van een batterijsysteem dat kan worden opgeladen door de generatoren van het schip of via een walstroomaansluiting, wordt de brandstofefficiëntie van het schip aanzienlijk verbeterd. “Het kiezen van een DC-grid configuratie voor dit schip biedt verschillende belangrijke voordelen,” legt Marcel Bakker, Sales & Proposal Manager bij Bakker Sliedrecht, uit, “Een ruimte- en gewichtsbesparing van 40% vergeleken met een AC-net is bijzonder gunstig voor schepen zoals deze sleephopperzuiger. Bovendien zijn de elektrische verliezen met het DC-netontwerp van Bakker Sliedrecht aanzienlijk lager, wat een DC-net energiecentrale brandstofefficiënter maakt. Ten slotte, omdat het systeem minder componenten vereist, neemt de betrouwbaarheid van het systeem toe, terwijl de capex en opex lager zijn.”

Duurzaam
Tom Maes is manager van de elektrische en automatiseringsafdeling bij Jan de Nul. Volgens hem is het een compacte hopperzuiger met opmerkelijke capaciteiten, ontworpen voor superieure prestaties in kleinere havens. “Dit schip biedt uitzonderlijke wendbaarheid en flexibiliteit. In lijn met onze inzet voor duurzaamheid, beschikt het over een ultramodern DC-hybride plug-in systeem, dat de CO2-uitstoot drastisch vermindert. Deze innovatie versterkt de veelzijdigheid van onze vloot en onderstreept onze toewijding aan het bevorderen van een duurzame, geëlektrificeerde toekomst”, aldus Maes.

Emissiereductiedoelen
Na de recente succesvolle levering van een vergelijkbare DC-elektrische power plant gecombineerd met een batterijsysteem voor een andere sleephopperzuiger is Bakker Sliedrecht verheugd om erkend te worden voor zijn expertise op dit gebied door een bedrijf als Jan de Nul. “We zijn erg trots om opnieuw voor Jan de Nul te werken aan een innovatief en hightech schip zoals dit”, voegt Wim Verlek, accountmanager voor klant Jan de Nul, toe, “We zijn echt onder de indruk van de stappen die Jan de Nul zet om het brandstofverbruik en de CO2-voetafdruk van zijn vloot te verminderen door dit schip te bouwen. Om de eigen ambitie van Jan de Nul richting zero emissie te realiseren en om de uitdaging aan te gaan waarmee de baggerindustrie wordt geconfronteerd om de emissiereductiedoelen te halen die zijn gesteld door de Internationale Maritieme Organisatie, zijn dit soort geavanceerde elektrische energiecentrales essentieel om deze doelen te bereiken.”

Plaats een reactie

*=Verplicht veld