door Hans van der Aa
SLIEDRECHT – Het monument van de Merwedegijzelaars aan de Adriaan Volkersingel is vrijdagmorgen 16 mei 2025 overgedragen aan leerlingen van groep 7b van de Anne de Vriesschool aan locatie Deltalaan. Verschillende mensen voerden het woord. Er werden twee kransen en witte rozen gelegd. En – zoals gebruikelijk – was er een minuut stilte.
De leerlingen zijn in de klas actief bezig geweest om het verhaal achter de razzia van de Merwedegijzelaars te ontdekken. De herdenking van deze zwarte bladzijde in de oorlogsgeschiedenis van onder andere Sliedrecht krijgt daarmee blijvend een plaats. Hier zetten de leerlingen witte rozen in vazen. (Foto Hans van der Aa / Sliedrecht24)
Tekst gaat verder onder foto.
Burgemeester Jan de Vries (CDA) sprak de aanwezigen, met name de leerlingen van de Anne de Vriesschool, toe: “Vandaag adopteren jullie het monument voor de Merwedegijzelaars. Daarmee laten jullie zien hoe belangrijk voor jullie het herdenken van de Merwedegijzelaars is. Hiermee laten jullie ook zien, dat jullie willen opkomen voor de vrijheid. Voor de vrijheid voor jullie zelf én voor anderen. Dichtbij en ver weg. Daar ben ik trots op, daar ben ik dankbaar voor. En het geeft mij en ons als allemaal hoop voor de toekomst.”
Tekst gaat verder onder foto.
Volhouden met herdenken
‘Regisseur’ van de bijeenkomst was directeur Jan Willem van Andel van de Anne de Vriesschool (bijna 45 jaar in dienst – red.). Hij riep op om vooral te blíjven herdenken: “We hebben nog veel te leren, jong en oud, daarom is het zo belangrijk om te blijven herdenken. Misschien als we het maar vaak genoeg herdenken en delen met elkaar, komt er een moment dat: Vrede, liefde en verdraagzaamheid het ‘normaal’ wordt van deze wereld. Wat zou dat mooi zijn als we dat met elkaar zouden kunnen bereiken. We hebben nog een lange weg te gaan. Laten we volhouden in het herdenken en doorgeven…”
Tekst gaat verder onder foto.
Gedichten
De leerlingen hebben op school onderzoek gedaan naar het monument. Er is hen uitgelegd waarom ze vandaag bij dit monument stonden en wat het verhaal erachter was. Zij waren erdoor geraakt. Verschillende leerlingen lazen hun zelfgeschreven gedicht voor.