door Peter Donk
SLIEDRECHT – Terwijl Brandweer Sliedrecht was uitgereden voor een bermbrand aan de Tolsteeg woensdag 28 augustus 2024 tegen de avond kwamen enkele ambulancemedewerkers vast te zitten in een lift van de Tuinfluiterflat. Daarom werd Brandweer Hardinxveld-Giessendam gealarmeerd. Woningcorporatie Tablis Wonen zegt ‘de liftstoring te betreuren’.
De brandweer vernam toen ze aanrijdend waren naar de Tuinfluiterstraat dat het om medewerkers van de regionale ambulancedienst Zuid-Holland Zuid ging. Nadat de ambulancemedewerkers waren bevrijd, heeft de brandweer meegeholpen om de patiënt naar beneden te brengen. Daarvoor is een vacuümmatras gebruikt. (Foto Brandweer Hardinxveld-Giessendam)
De ambulancemedewerkers waren onderweg om een patiënt thuis op te halen om deze naar het ziekenhuis te brengen. “Gelukkig zat er geen hoge spoed achter dit vervoer en is de patiënt door deze liftstoring niet in levensgevaar geweest”, schrijft Brandweer Hardinxveld-Giessendam op social media. Zodra de patiënt veilig beneden was aangekomen, is de brandweer teruggereden naar de kazerne.
Reactie Tablis Wonen
Het is niet de eerste keer dat de lift in de Tuinfluiterflat vaststaat. Nu is dat goed afgelopen. De lift was juist afgelopen vrijdag gerepareerd. Twee weken was deze buiten werking en dat vinden ook de bewoners best lastig. De flat is eigendom van woningcorporatie Tablis Wonen. “Wij betreuren het dat er gisteren een liftstoring was in ons woongebouw de Tuinfluiter, waarbij ambulancepersoneel vast kwam te zitten. Dit was een uiterst vervelende situatie voor iedereen die erbij betrokken was”, aldus Tablis Wonen donderdagmiddag 29 augustus 2024 in een reactie.
Onderzoek
Tablis Wonen zegt veel waarde aan het comfort van hun bewoners en bezoekers te hechten. “Daarom laten wij regelmatig groot onderhoud uitvoeren aan onze liften. In 2023 is aan deze lift groot onderhoud gedaan. Na het onderhoud is de lift goedgekeurd. Onlangs lieten wij de lift in de Tuinfluiter controleren en repareren om te voorkomen dat mensen vast komen te zitten. Wat er nu is misgegaan, weten wij nog niet. Dat laten wij met spoed onderzoeken door het liftbedrijf”, zegt Tablis Wonen. Een medewerker van het liftbedrijf heeft de lift woensdagavond 27 augustus 2024 meteen geïnspecteerd. Tablis Wonen: “De lift is uit voorzorg stilgezet en donderdag zijn er twee productdeskundigen van het liftbedrijf naar de Tuinfluiter gekomen om de lift te controleren. Wij gaan ervan uit dat zij de oorzaak van de storing achterhalen en de nodige maatregelen nemen om te zorgen dat de lift weer goed en veilig werkt.”
Praten met liftbedrijf
De woningcorporatie bevestigt dat er deze maand al meerdere meldingen zijn binnengekomen over de lift. “Iedere melding nemen wij uiterst serieus. De liften werden na iedere melding gecontroleerd en als het nodig was, voerde het liftbedrijf een reparatie uit. Daarom gaan wij met het liftbedrijf in gesprek over deze meldingen. Wij bekijken samen met hen of er structurele verbeteringen nodig zijn aan de lift, en zo ja, hoe we die zo snel mogelijk kunnen realiseren”, vult Tablis Wonen aan. Storingen aan de lift kunnen rechtstreeks worden gemeld aan het liftbedrijf. “Dat is erg belangrijk en in het belang van de lift. Het liftbedrijf kan de lift op de juiste manier openen om de mensen uit de lift te bevrijden. Zij doen dit zonder beschadigingen aan de lift aan te brengen. Daarvoor is in de lift een noodknop aanwezig die direct in verbinding staat met de telefooncentrale van het liftbedrijf.
Tablis Wonen vindt dus dat de noodknop gebruiken in het belang is van de lift….
Dit personeel van Astraliften kunnen geen mensen redden zoals de brandweer dit doet!
Ouderen 90+ hebben daar soms meer als 2 uur vastgezeten zittend op hun rotator, zonder drinken met dit warme weer.
Bij de brandweer staat de veiligheid van mens en dier voorop.
Een lift is maar een stalen kast dus wat is nu belangrijker?
Alle lof voor de brandweer hoor!
Aanvullend: hulde voor de brandweer en ambulance!
Inmiddels doet de lift het weer, zonder een mededeling van sorry in de hal.
Dat had een kleine moeite geweest.
De noodknop heeft een paar keer geweigerd.
Moet dit in het belang van de lift?
Hoe zit het met de mens die vast zit? Want de mensen hebben weinig vertrouwen.
Ik draag tot vandaag woningbouw de Waard nog steeds een warm hart toe. Dat was pas een sociale woningbouw! Van telefoniste tot schilder, timmerman, loodgieter, opzichter en ieder die ik nu vergeet te benoemen….je mocht je klant voelen.
Hoe is het mogelijk dat we in deze handen zijn gevallen!
“Storingen kunnen rechtstreeks worden gemeld aan het liftbedrijf”??? Eerst 6 x !!!! het bandje horen: een ogenblik geduld, u wordt zsm doorgeschakeld! Dan een uiterst trage medewerker met de mededeling : dit gaat wel een uurtje duren! Voor een mevrouw , met mij in de lift, veel te lang. Haar man was alleen en had een ernstige vorm van dementie. Gelukkig werkt een melding via 112 beter en waren de brandweermannen supersnel ter plaatse en werden we uiterst vriendelijk uit de benarde positie bevrijd!
War denkie dan in de ibus lift is daar al weken in de war moet je na 2 stopt tie op 1!
Dit is de zoveelste keer in een aantal maanden dat ik er kom. Al 2x eerder met ernstig verzwakte persoon de trap moeten nemen of om moeten lopen naar de andere lift. Kon het in het weekend niet eens melden omdat er niemand inzat en er een tweede lift was.
Tablis Wonen moet zich diep ,diep en diep schamen wat hier gebeurt.
Als oud-medewerker van ooit Bouwvereniging de Waard als installatie-technisch medewerker
Is het na de fusie bergafwaarts gegaan met de klachten afhandeling van de huurders.
Het wordt door niemand van Tablis die ter zake kundig is gecontroleerd enkel over stappen naar goedkopere onderhoud overeenkomsten.
In en in triest voor de huurders.
In mijn periode gebeurde dit echt niét!
Het onderhoud is ronduit slecht te noemen vanuit Tablis. O.a Kozijnen en deuren sluiten al jaren niet goed meer. Echt fijn met die hoge energie tarieven in de winter. Als er dan onderhoud gepleegd wordt, worden de rubbers even terug geduwd en na een paar dagen of weken zijn de problemen terug. Zelfs de monteurs die dit doen geven aan dat het al lang aan vervanging toe was. Maar zij kunnen niet meer voor je doen, omdat er geen opdracht is gegeven vanuit Tablis.
Helemaal mee eens Cora van Ballegooijen.
De ouderen moeten zich zelfstandig maar zien te redden.
Voorbeelden genoeg dat het in sommige gevallen eigenlijk al over de grens van de draagkracht gaat.
Ouderen die ons land hebben opgebouwd.
Men denkt dat bij de reparatie van de lift, de zorgen over zijn.
Maar de angst om erin te stappen is daarmee niet weg.
Maar dat snappen bestuurders en managers niet.
Ze denken groot terwijl de kracht in het kleine zit.
Zelf heb ik heel lang gezocht om door een diplomatieke weg gehoor te krijgen over problemen.
Maar niks werkt.
Sluit me aan bij verslag van Jeanette de Groot
Het laatste half jaar alleen ellende
Mijn moeder 95 jaar en vele zitten opgesloten…
Nu 4 dagen achter elkaar.
En laten we de 4/6 weken er voor maar niet noemen zeker…
Wat als er brand uitbreekt/etc…
Één oplossing…een nieuwe lift…en ern buitenlift voor gebruik
Mijn moeder kan niet meer tot de ‘korte’ kant komen…
In en in triest..
Tablis, dit kan niet!
Het is te hopen dat er nu eens aandacht aan besteed gaat worden, want het onderhoud aan de woningen van de verhuurder is nul, nul. Niet alleen in de Tuinfluiterflat maar overal maar door heel Sliedrecht het is alleen maar geld verdienen en verder niks. Het is daar schouder ophalen en zeggen ach, het moet toch afgebroken worden.
Om 9:50 uur was de brandweer en ambulance ook aanwezig in de Tuinfluiter, lift was stuk.
De lift was afgelopen vrijdag eindelijk “gerepareerd” na 2 weken buiten werking te zijn geweest.
Maar dit was voor korte duur.
Dagelijks zitten mensen vast.
Ook aan de andere kant werkt deze onder de maat.
Geen woorden meer voor.