Actiecomité Oost schrijft brief aan politieke partijen

SLIEDRECHT – Actiecomité Oost heeft in een brief maandag 20 maart 2017 hun zorgen en ontsteltenis overgebracht aan de politieke partijen in Sliedrecht over het idee een onderzoek te doen naar een nieuwe weg door de Grienden in het kader van het Verkeers- en mobiliteitsplan 2017-2040.

Hier zou straks een doorgaande weg moeten gaan lopen, zoals aangegeven in het plan. (Facebookfoto Actiecomité Oost)

Het actiecomité spreekt over ‘Alternatief Rivierdijk’. “Dit alternatief zal grote schade aanrichten, op diverse fronten. Een tekening laat zien dat door de gehele wijk straks een doorgaande autoroute komt. Het plan, beginnend bij de Hopper, via de Hoepel, om vervolgens via de Stormrand en Batelier in het park te eindigen mist elke realiteitszin. Ziet u daar werkelijk straks auto’s doorheen rijden, vlak langs en tussen de huizen door? Voor wie op die locatie één keer heeft gekeken, weet dat daar een weg aanleggen werkelijk ontzettend krap is, áls het al past! Dit is niet reëel. Zelfs achter een tekentafel zou je daar twijfels bij moeten krijgen”, schrijft het Actiecomité Oost, dat niet alleen bezorgd en ontstelt is over het plan, maar ook boos.

Groen en planschade
Ze vragen zich ook af wat het betekent als sloten worden gedempt. “Wat doet het aanbrengen van nog meer asfalt voor de waterhuishouding in de wijk?” Ook maken ze zich zorgen om het groen in de wijk. “Het veelgebruikte park van De Grienden is een geliefd en prachtig stukje natuur voor groot en klein in de wijk. Door de plannen verdwijnt het groen, komt er meer vervuiling, meer lawaai en minder woongenot. Over de planschade die deze weg zal opleveren, kunnen we kort zijn: die is enorm. De Grienden is een geliefde woonwijk juist omdat er geen doorgaand verkeer is. Dat maakt het tot een zeer veilige wijk. De doorgaande fietsroute richting basisscholen en voortgezet onderwijs wordt in de nieuwe plannen op drie punten doorkruist door de doorgaande autoroute en levert daardoor veel onveiligheid op voor kinderen en andere gebruikers”, staat in de brief aan de politieke partijen.

Niet serieus
De Rivierdijk is een doorgaande weg. Dat was deze al voordat er een oostelijke aansluiting was op de snelweg A15. Bij de aanleg van de Grienden is ervoor gekozen om via de oprit van de Thorbeckelaan deze Rivierdijk te gebruiken als ontsluitingsroute, onder andere voor bewoners van De Grienden. Actiecomité Oost in de brief: “Mede op basis daarvan hebben mensen een keuze gemaakt om in de Grienden te gaan wonen (rustig wonen, veilig spelen voor de kinderen). Je neemt burgers niet serieus als je nu, achteraf, een weg in hun wijk aanlegt. Uit de cijfers van het Verkeers- en Mobiliteitsplan 2017-2040 (bijlage Basisinformatie 2015) blijkt dat de verkeersdrukte in 2015 op de Rivierdijk flink is afgenomen. Wat ook past bij het beeld dat wij uit ervaring hebben: er staat op het stuk tussen de Thorbeckelaan en de A15 nooit file. Dat roept de vraag op voor welk probleem een weg door de Grienden nu precies een oplossing is.”

Geluidsoverlast
Nog los van het feit dat – mocht er een ander probleem zijn – je de bewoners van de Grienden daarvoor volgens het Actiecomité Oost niet verantwoordelijk kunt maken, dan wel er op deze manier mee opzadelen. “Als er langs het geluidsscherm een weg wordt aangelegd, zal dit veel geluidsoverlast geven (door weerkaatsing). Nu al ervaren bewoners die weerkaatsing wanneer er scooters langsrijden. Het is zeer de vraag of deze overlast met technische maatregelen volledig te ondervangen is (denk daarbij ook aan de kosten). Hoe dan ook zal dit een verslechtering van het leefgebied en het woongenot opleveren.

Ontwrichtend plan
Is dit alleen een brief van mensen die geen weg in hun achtertuin willen? Actiecomité Oost: “Ja en nee. Natuurlijk wil niemand zo’n weg voor of achter z’n huis – die even wordt ingetekend nadat de wijk gebouwd is. Maar ook ‘nee’. Dit is vooral ook een brief van burgers die zuinig zijn op hun woonwijk. Die zuinig zijn op het groen. Mensen die Sliedrecht mooi willen houden. Het gaat niet alleen om mensen die ‘langs de route’ wonen. Het gaat ook om bewoners die binnen die ‘ring’ van de getekende weg wonen en op een of meerdere manieren met de nieuwe verkeersroute gaan worden geconfronteerd.”

Niet opofferen
Ook uit kostenoverwegingen vindt het Actiecomité Oost het onverantwoord om een zo ontwrichtend plan überhaupt te laten onderzoeken. “Door dit alles zijn we in een rol gedwongen ons te verzetten, hoe pril het plan ook moge zijn. Dit mag niet het begin van een oplossing lijken. Wij willen onze wijk niet opofferen aan wat er in de afgelopen tientallen jaren mogelijk is misgegaan als het gaat om een lange termijnvisie wat betreft onze wegenstructuur. Dat is geen verwijt aan u, maar wel een verklaring voor onze positie”, schrijft het Actiecomité Oost aan de politieke partijen.

14 gedachten over “Actiecomité Oost schrijft brief aan politieke partijen”

  1. Hoe groot is het probleem eigenlijk? Ik rijd om 7.30 van de oude uitbreiding het dorp uit en om 17.30 er weer is. Sta nooit stil.

  2. @Jan, aha de bekende NIMBY (not in my backyard) reactie, en dat om rijden moet dan vooral niet bij uw woning gebeuren zeker?
    Ook hier wederom geen constructieve bijdrage.

  3. Calamiteitenweg gebruiken? Het is al een racebaan in de 30 kilometerzone. De veiligheid en gezondheid van mens en dier, maar ook het woongenot wordt hierdoor ernstig aangetast. Handhaving? Daar heeft de gemeente geen boodschap aan. Ontsluiting? Rij maar een stukje om, dat kost een paar minuten, of pak wat vaker de fiets.

  4. @cato, duidelijk. Vond het tiendweg verhaal eigenlijk zelf wel goed bedacht
    Ik denk btw dat ik uw bijdrage gemist heb, maar wat is uw idee dan?

    Heeft u al iets alternatiefs bedacht? Of moet het maar blijven zoals het is.Kan ook natuurlijk, en dan lekker verder mopperen op de gemeente.

  5. @ huibertus, ook bedankt voor uw verder wederom niet zinvolle bijdrage ,
    u bent al een beetje bekend met het internet, maar nog niet met reactiepanelen geloof ik.

    Het enige wat ik van uw commentaar zie is alleen maar continu gezeur en gezanik, daar hoeft u voor mij geen NAW voor te verstrekken, tevens ben ik ook niet geïnteresseerd om u een brief te sturen , of van u te ontvangen.

    Wat vond u van mijn Tiendweg verhaal trouwens?

  6. Ja hoor pietje,
    Ik woon ook in De Grienden, maar doordat de gemeente eerst alles veel te vol bouwt en dan pas over wegen na gaat denken zijn alle bewoners nu de dupe.
    Vroeger reden er gewoon auto’s op de Tiendweg van oost naar west via de Stationsweg maar alles is afgesloten met deze problemen tot gevolg.

  7. Sja… wat zal ik zeggen, ben ook van oost, maar ben niet tegen.
    Stilstand is achteruitgang,
    het is naïef te denken dat de verkeersdrukte / parkeerbehoefte minder wordt.
    Er zal dus echt iets moeten gebeuren, en de tiendweg is helaas de enige oplossing qua ontsluitingswegen (dus geen doorgaande asfaltwegen naar de hoepel/stormrand),
    en verderop voorbij het politiebureau de prickwaert en weresteijn enz.Het hoeven geen doorgaande asfaltwegen te worden maar puur ontsluiting, Sliedrecht is een langgerekt dorp en de tiendweg is de enige weg die van Hardinxveld tot bijna Papendrecht loopt.
    Helaas is er in het dorp gewoon geen andere mogelijkheid.Vanuit dit perspectief zul je toch moeten denken, de rest zijn schijnoplossigen

  8. Volgens mij ligt er al jaren een calamiteitenweg tussen de Hoepel en de Batelier, kunnen we deze niet gewoon gaan gebruiken?

  9. Hier kan ik me helemaal in vinden. Zoeken naar alternatieven. Niet alleen roeptoeteren dat je er tegen bent, maar actief naar een oplossing toe werken. Mijn brainwave ….. soms kan je met 2 eenrichtingsverkeer de pijn over 2 wegen verdelen.

  10. In het kort kan ik mededelen dat wij negatief tegenover het mobiliteitsplan staan, omdat Slydregt.NU het niet ambitieus vindt en dat de directe belanghebbenden er niet achterstaan. Het is onzinnig om geld te verspillen aan een verder onderzoek als er geen draagvlak is voor verdere ontwikkeling van de plannen.

    Woensdag hebben wij een vergadering waarin wij alternatieven gaan bespreken. Iedereen is van harte welkom om onze vergadering bij te wonen zodat iedereen zijn mening kan geven. De vergadering vindt plaats op Dr. Langeveldplein 20 (in het pand van Jongeneel Advocaten), en de vergadering begint om 19:30 uur.

    Mark Jongeneel
    Voorzitter Slydregt.NU

  11. En wat te denken van schoolkinderen die naaar Hardinxveld-Giessendam fietsen
    En naar het station

Plaats een reactie

*=Verplicht veld