SLIEDRECHT – De perrons op de stations Sliedrecht-Baanhoek, Hardinxveld Blauwe Zoom, Boven-Hardinxveld, Gorinchem en Arkel op de MerwedeLingelijn (MLL) zijn te kort voor de nieuwe, langere treinen, die over een paar jaar worden verwacht. “We onderzoeken hoe we de perrons het beste kunnen verlengen”, schrijft spoorbeheerder ProRail.
Het treinstation Sliedrecht-Baanhoek. (© (Archieffoto RPAS Peter Donk / Dronetv.nl)
Het draait niet alleen om de lengte van perrons. De huidige parkeerplaatsen in Dordrecht zijn te klein voor de nieuwe, langere treinen. Daarom zoek ProRail extra parkeerruimte op het traject Dordrecht – Geldermalsen. Op het behandel- en opstelterrein vinden dag- en nacht diverse werkzaamheden plaats die gepaard kunnen gaan met geluid- en lichthinder. “De nieuwe treinen verbruiken meer energie. Daarom onderzoeken we hoe we de huidige energievoorziening op de MerwedeLingelijn robuuster kunnen maken, zodat de nieuwe treinen de huidige dienstregeling veilig kunnen blijven rijden”, aldus ProRail.
Niet op tijd klaar
ProRail bericht: “We hopen de Verkenning voor de zomer ‘26 af te ronden. Daarna volgt de fase waarin we de plannen verder gaan uitwerken en uiteindelijk komt de fase waarin we gaan bouwen. Sommige aanpassingen zijn waarschijnlijk niet op tijd klaar. De bouw van een nieuw behandel- en opstelterrein vraagt bijvoorbeeld veel meer tijd. We onderzoeken samen met stakeholders ook tijdelijke maatregelen, welke versneld/tijdig gerealiseerd kunnen worden, waar nodig.”
Reactie college
De provincie Zuid-Holland stuurt volgens het College van B & W van Gemeente Sliedrecht aan op een tijdige oplevering van de infrastructurele aanpassingen op de MerwedeLingelijn. “Alle betrokken partijen – van provincie tot ProRail en gemeenten – werken nauw samen, met gedeeld belang en verantwoordelijkheid”, schreef het college half juli 2025 als antwoord op vragen van raadslid Vincent Prins (CDA).