SLIEDRECHT – In een beeldvormende vergadering is dinsdagavond 9 oktober 2018 in een beeldvormende vergadering gesproken over de stand van zaken tot nu toe in het Verkeers- en Mobiliteitsplan 2017-2040. Een enkele inwoner nam de moeite om naar de openbare vergadering te komen en in te spreken.
Wethouder Ton Spek (CDA) van Verkeer en Vervoer opende de avond. (Foto Peter Donk / Sliedrecht24)
De raad werd bijgepraat over de resultaten tot nu toe. Onder meer de schoolzone’s aan de Merwestraat, het begin van de nieuwe rotonde op de Thorbeckelaan en meetkastjes die zijn opgehangen voor het meten van de luchtkwaliteit o.a. aan de Stationsweg. Pas volgend jaar kunnen van dat laatste de resultaten worden verwacht.
Problemen
Als structurele problemen werden genoemd. Hoe houd je de bereikbaarheid op orde? Er is voor de probleemverkenning o.a. een onderzoek uitgevoerd in 2015, verkeersprognoses 2030, de doorstroming, de verkeersveiligheid en de leefbaarheid (lucht en geluidskwaliteit)
Ambities
De gemeente streeft na voor 2030 doorstroming en stelde daarvoor een knelpuntenkaart op. Eén van de grotere knelpunten die eraan komen, is de Parallelweg. Hier zou het verkeer weleens flink kunnen toenemen de komende jaren. De gemeente denkt dat het moeilijker wordt en dus nadenkt hoe de verkeersstructuur daar kan verbeteren. De Rivierdijk is ook druk en het wringt daar. Als er ontwikkelingen rond het watertorenterrein zijn, dan zou daar wat kunnen verbeteren. Ook rond de Stationsweg zou het beter kunnen voor fietsverkeer. Ook de Craijensteijn en de kruispunten afslag A15 werden als ‘ruimtelijke opgaven’ worden genoemd.
Prioriteit
Spek kwam later met een prioriteitenlijst. Hij noemde daarbij de punten van de knelpuntenlijst. “Voor de Rivierdijk zijn we afhankelijk van de voortgang rond het watertorenterrein. Het grote probleem rond de Stationweg heeft alleen niet de prioriteit. Daar gaat niet meteen de schop de grond in. Ook voor later staat een snelfietsroute naar Gorinchem, externe bereikbaarheid en duurzame mobiliteit nieuwbouwlocaties”, noemde wethouder Spek. Over Sliedrecht Buiten (Sliedrecht-Noord) ging Spek nog niet in. Spek: “We werken nu aan de Sportlaan.”
Snelheid
Een inwoner kaarte de snelheid aan op de Rivierdijk. “Daar wordt te hard gereden”, sprak hij. Ook opperde hij suggesties naar de wethouder. Raadslid Gerrit Venis (PRO Sliedrecht) opperde om ook de snelheid om de Merwestraat van 50 naar 30 kilometer bij de schoolroute te maken. Spek: “Het puzzelt mij nog! Ik twijfel daar nog over. Bij het neerzetten van de Nijntje paal denderde daar een vrachtwagen voorbij.” De SGP-ChristenUnie ziet het liefst heel Sliedrecht 30km zone. De wethouder reageerde niet enthousiast. Raadslid Cees Paas (SGP-ChristenUnie) zou het graag eens doorgerekend zien voor doorstroming, milieu en fietsveiligheid. Raadslid René de Munck (D66) vond dat er een autoplan op tafel lag en hij miste een fietsplan. Wethouder Spek was het niet met hem eens. Een aanwezige van de Fietsersbond Drechtsteden was het niet met De Munck eens. “Er zit progressie in als je het vergelijkt met tien jaar geleden”, aldus de man van de fietsersbond.