SLIEDRECHT – Niet alle bussen in en rond Sliedrecht rijden vanaf maandag 25 juni 2018. FNV Streekvervoer roept hun leden op om vanaf die dag voor onbepaalde tijd het werk neer te leggen. Het gaat om een landelijke actie.
Volgens de FNV Streekvervoer blijven de werkgevers weigeren om afspraken te maken over vermindering van de werkdruk. Ook willen de leden meer loon dan de werkgevers bieden. (Archieffoto Hans van der Aa / Sliedrecht24)
De sector stad- en streekvervoer van CNV Vakmensen roept op tot een staking van 72 uur, die eveneens maandag begint.
Treinen
Vervoerder Arriva laat weten: “Deze aangekondigde staking heeft betrekking op de medewerkers die vallen onder de cao OV. Alle regionale treinlijnen van Arriva, zoals de MerwedeLingeLijn, worden gereden door medewerkers die vallen onder de cao MUMO (multimodaal). Hiervoor is de aangekondigde staking dus niet van toepassing.”
Staken is een recht in ons land, maar is het ook niet zo dat eenieder die gaat voor een baan als buschauffeur van te voren weet waar hij of zij aan begint? Ik zie bijna dagelijks buschauffeurs een sigaretje roken aan de Thorbeckelaan t.h.v. de Hoepel met ogenschijnlijk alle tijd van de wereld.
Voor iedereen die de staking dom,vervelend of zelfs asociaal vind omdat u moeilijk op het werk komt.
Laat ik vooropstellen dat ik snap dat het heel irritant is als je vervoermiddel niet rijd.
Of dat nou je fiets of een gemotoriseerd voertuig is,als hij niet rijdt heb je een probleem.
De reden waarom ze staken is bij veel mensen onbekend en onbekend kweekt onbegrip.
Ik zal u een voorbeeld geven:
Mijn dochter is buschauffeur,zij heeft roosters waarbij ze 10 uur op de bus zit met nauwelijks pauze,en als er al een pauze ingepland is,mag ze hopen dat er geen vertraging is,want dan moet ze ‘gewoon’ doorrijden.
En een boterham tussendoor eten,dat lukt nog wel, maar even naar het toilet zit er dan niet in.
Denk daar eens aan als u weer eens in de baas zijn tijd op het toilet zit.