SLIEDRECHT – “Er is gezocht naar een oplossing, dat je niet alleen naar het fietspad moet kijken maar het totale wegprofiel”, vertelde wethouder Aldrik Dijkstra (SGP-ChristenUnie) van Verkeer dinsdagavond 21 november 2017 tijdens een beeldvormende vergadering in het raadhuis. Dijkstra vertelde dat enkele maanden met elkaar is gesproken in een klankbordgroep. Daarin zaten onder meer vijf bewoners.
Gekeken is naar o.a. de fietsroute, naar het wegprofiel en voor- en nadelen. Er is uitsluitend naar het fietspad Craijensteijn gekeken. (©Foto RPAS Peter Donk / Sliedrecht24)
Wethouder Aldrik Dijkstra (SGP-ChristenUnie) gaf uitleg over het gelopen proces met betrekking tot het project en de uitkomsten van dit proces. Dijkstra deed dit aan de hand van een presentatie. Bij het proces is ook de Fietsersbond betrokken en vervoerder Arriva.
Zuidzijde
Er is een aantal varianten onderzocht met een fietspad enkel en dubbelvoudig, aan één kant, of weerszijden en zelfs een variant door het ASVZ terrein locatie Merwebolder. Een veilige fietsroute is onder meer nodig voor mensen die richting school gaan of naar sporthal De Basis. Ook zou minder moeten worden overgestoken, was de insteek. Kosten voor verbetering zouden weleens rond de vier miljoen euro uit kunnen komen. Het beste voldoet waarbij beide rijrichtingen van het fietspad aan de zuidzijde zou doen. Dat is uitgewerkt inmiddels tot een schets. Een knelpunt van drie scherpe bochten worden opgelost. ASVZ moet voor de verbetering terrein afstaan en dat willen ze ook volgens wethouder Dijkstra. Grondverwerving zit niet in de prijs vertelde Dijkstra dinsdagavond. Geluidsschermen komen achter de woningen aan de Craijensteijn in het plan.
Alles in beeld
Het College van B & W wil eerst alle knelpunten in Sliedrecht in beeld brengen. In het derde kwartaal van 2018 verwacht Dijkstra de raad het totale plan kan voorleggen. Dijkstra: “Dan achten wij het als college een zinnig moment om de discussie aan te gaan. Dat geldt dan voor alle onderdelen en dat is het moment voor discussie.” Er komen ook ‘verdiepingsdialogen’ volgens Dijkstra. De eindrapportage wordt in september 2018 verwacht en het raadsbesluit in november 2018. Het CDA Sliedrecht vindt het te lang duren. “Je moet enig geduld betrachten om het totale plaatje te bekijken”, aldus Dijkstra. Het CDA verkondigde dat de raad wat anders wilde. “Het had prioriteiten”, sprak raadslid Vincent Prins (CDA). Ook PRO Sliedrecht-fractievoorzitter Timo Pauw uitte zijn verbazing. Uitstel verandert niet aan de insteek volgens de klankbordgroep.
Onveilig
Raadslid Cees Paans (SGP-ChristenUnie) was het eens met de presentatie. Paas: “De miljoenen kunnen we maar één keer uitgeven. Er moet een zorgvuldige afweging worden gemaakt van alle opties.” CDA-fractievoorzitter stelde dat de wethouder met een voorstel naar de gemeenteraad komt. “Dit stuk is door iedereen als onveilig ervaren. We krijgen straks iets voorgeschoteld op basis van kosten en niet op veiligheid. Volgens mij heeft het college het niet gesnapt”, vervolgde fractievoorzitter Anton van Rees (PvdA). Burgerraadslid Joop de Vries (CDA) vond dat ‘dit’ nu op de grote hoop wordt geschreven.
Verkeerd aangelegd
De klankbordgroep vond bij monde van René de Munck dat de raad laat is geinformeerd. “U krijgt nu de rekening gepresenteerd van een verkeerd gelegde Craijensteijn. Raad, u denkt al dertig jaar over dit plan na. U heeft dertig jaar geleden verkeerd aangelegd”, aldus De Munck die vond dat dan maar op de blaren gezeten moet worden. “Het is goed voor de toekomst. Dit kan je niet zo maar aan de kant schuiven. Er is een erfschuld aan ons bewoners. Er is jaren niets aangedaan. Er ligt een hartstikke goed plan”, sprak een ander lid van de klankbordgroep. Ook een fijnstof meting is nog niet uitgevoerd. “Ik heb begrepen dat het college nog bij een offerte is. Er is geld voor vrijgemaakt door de raad”, wist Pauw te melden. Volgens Dijkstra was daar tijd voor nodig.
Amendement
Dinsdag 16 mei 2017 heeft de raad het Verkeers- en mobiliteitsplan 2017 – 2040 vastgesteld inclusief het met 10 tegen 9 stemmen aangenomen CDA-amendement A8.2a ‘Fietspad Craijensteijn’. Dit is de uitwerking van dat amendement. Alleen VVD en SGP-ChristenUnie waren tegen het amendement.
Het beste plan zo aan de zuidzijde, enkel voor de veilige doorstroming is de aansluiting bij de Deltalaan nog een flinke hobbel.