Zorgverleners bekijken dinsdag 9 mei 2017 de beroerte-app tijdens de officiële presentatie op de Dag van de Beroerte in het Albert Schweitzer ziekenhuis. (Foto Hanna Stalenhoef)
“De longkankerapp is bedoeld voor patiënten en hun naasten maar ook heel geschikt voor zorgverleners”, legt Netty de Graaf van het Centrum voor Longkanker uit. “Er is informatie te vinden over het diagnostisch traject, de verschillende behandelmogelijkheden en de nazorg. De komende maanden zal de app nog aangevuld worden met filmpjes.”
De beroerte-app heeft dezelfde uitgangspunten. “Voorlichting is het belangrijkste doel”, zegt Anne Klaassen namens de CVA-keten. “Informatie over het behandeltraject blijft overigens ook nog bestaan op papier, want niet iedereen is gewend aan apps. Naast de info over de behandeling, zetten we mensen in de app ook op het spoor van goede en betrouwbare informatie uit externe bronnen.”
Gebruikers hoeven niet per se bij het Albert Schweitzer ziekenhuis onder behandeling te zijn om profijt van de apps te hebben. Patiënten kunnen via de apps direct contact leggen met de zorgverleners voor vragen of feedback. De longkankerapp is uitgebreid getest door werkelijke patiënten van het Centrum voor Longkanker. Bij de beroerte-app heeft de patiëntenvereniging Hersenletsel.nl belangrijke inbreng gehad. Beide apps zijn online te vinden onder de naam ‘ASz behandelpad’. Dit is een overkoepelende applicatie waarin het ziekenhuis al eerder het behandelpad voor een nieuwe knie en heup heeft ondergebracht.
Bij een vermoeden van een beroerte (scheve mond, plotseling slecht zien, moeilijk spreken of een verlamd been/arm) moet altijd 112 worden gebeld! De app is dus niet bruikbaar in de acute fase.