door Hans van der Aa
SLIEDRECHT – ‘Zoek de zon op dat is zo fijn, Want een beetje zonneschijn dat moet er zijn…’ is een bekend liedje. Al hebben veel inwoners daar met de huidige temperaturen gemengde gedachten over. Voor de één is het puffen en de ander kan daar heerlijk van genieten. Al maanden geleden legden zij donderdag 25 juni 2026 als huwelijksdatum vast, niet wetende dat het zo’n tropische dag zou worden. Hun huwelijk ging uiteraard gewoon door (morgen is het extra druk met huwelijksvoltrekkingen vanwege de speciale datum: 26-06-2026 – red.). De fotograaf van Sliedrecht24 fietste in de middag zo’n anderhalf uur door het dorp, hij kwam van alles tegen…
Het oude raadhuis – onderdeel van het Sliedrechts Museum in de Kerkbuurt – wordt nog met enige regelmaat als trouwlocatie gekozen. Dit stelletje, dat elkaar zojuist het ja-woord heeft gegeven, komt naar buiten, waar zij als ‘echt-paar’ met rozenblaadjes worden verwelkomd. De trotse bruidegom leidde zijn droombruid naar de gereedstaande Porsche Cabrio, het leven tegemoet. Deze bloedhete dag gaan zij vast niet snel vergeten… (Foto Hans van der Aa / Sliedrecht24)
Tekst gaat verder onder foto.

Bewoners van verzorgingshuizen krijgen extra aandacht. Extra drinken, een lekker waterijsje of met de voeten in het water. Water is ook favoriet bij de jeugd. Langs de Schuttevaerkade maken zij een verfrissende duik (zie foto hierboven). Op een andere plaats in het dorp wordt verkoeling gezocht onder grote bomen. Ieder bankje langs de Adriaan Volkersingel is bezet. Sommigen brengen klapstoeltjes van thuis mee. Een licht briesje zorgt voor enige ‘verkoeling’ (zie foto hieronder).
Tekst gaat verder onder foto.

‘Zonder-waterbaan’
Minder druk was het in het Burgemeester Feitsmapark. Een ouder echtpaar was met hun kleindochter en vriendin vanuit Dordrecht naar de Woeste Weide gekomen (zie foto hieronder). Zij doen dat wel vaker, juist om de waterbaan. Alleen was er vandaag een tegenvaller: het water van de waterbaan stroomde niet… Ze konden wel lekker in de schaduw zitten, daar maakten ze dankbaar gebruik van.
Tekst gaat verder onder foto.

Sprong in het diepe
Topdrukte was er in het buitenbad van Bronbad De Lockhorst (zie foto hieronder). Tot en met komende zondag – de tropische temperatuur wordt in de laatste dagen van juni (!) nóg hoger – kan er nog in het buitenbad worden gesprongen. Komende maandag gaat het buitenbad in revisie om een lekkage te repareren.
Tekst gaat verder onder foto.

Lust en last
Installateurs van airco’s doen goede zaken en hebben veel minder ‘last’ van de hitte. Andere beroepsgroepen, zoals asfalteerders en stratenmakers gaan – letterlijk – gebukt onder de drukkende warmte. De twee mannen op de foto hieronder – bezig bij Jumbo Kerkbuurt – waren vanmorgen om 06.00 uur begonnen en waren ‘hoogblij’ dat zij er rond 15.00 uur voor vandaag de brui aan konden geven…
