SLIEDRECHT – “De A15 naar Gorinchem wordt immers nog niet verbreed. De laatste tijd lijkt het in Sliedrecht steeds drukker te worden met doorgaand autoverkeer. Vooral in de avondspits komt het vaak voor dat auto’s stilstaan of langzaam moeten rijden op o.a. de Ouverture, de Deltalaan, de Thorbeckelaan en de Sportlaan”, schrijft raadslid Vincent Prins (CDA) dinsdag 28 oktober 2025 aan het College van B & W. Hij heeft vragen over sluipverkeer. Over mobiliteit gaat CDA-wethouder Ton Spek.
Vorig jaar is het Verkeers- en Mobiliteitsplan Sliedrecht 2035 vastgesteld door de gemeenteraad. Prins: “In de raadsvergadering van 24 september 2024 zei ik dat ik verwachtte ‘dat we in de komende jaren alleen nog maar meer sluipverkeer krijgen.” (Foto Hans van der Aa / Sliedrecht24)
In januari 2026 houdt de gemeente Vijfheerenlanden een congres waar bestuurders en ambtenaren van andere gemeenten welkom zijn. Prins weet de inhoud al: “Tijdens het congres wordt verteld hoe Vijfheerenlanden succesvol strijdt tegen sluipverkeer. Andere gemeenten hebben wellicht ook waardevolle tips. Het lijkt me voor het Sliedrechtse college en de ambtelijke organisatie zeker de moeite waard om te horen hoe Vijfheerenlanden en andere gemeenten sluipverkeer ontmoedigen of voorkomen.”
Vragen
Van het college wil Prins ook horen of ook zij vinden dat het lijkt alsof er de laatste tijd meer sluipverkeer door Sliedrecht rijdt. “Bent u met mij eens dat sluipverkeer in Sliedrecht slecht is voor de leefbaarheid en de verkeersveiligheid?”, vraagt Prins, “Wat gaat u doen om te voorkomen dat er sluipverkeer door Sliedrecht rijdt?” Prins wil weten of het college van plan is begin 2026 deel te nemen aan het congres van Vijfheerenlanden over het tegengaan van sluipverkeer.
Over de Peulenlaan in Hardinxveld is het vaak ook niet meer te doen.
Je kunt er na 16.00 uur eigenlijk niet meer op.
Ook niet als voetganger.
Dit vind ik onacceptabel voor zo’n klein dorp.
Peulenstraat in Hardinxveld-Giessendam idem dito. Al jaren een sluipverkeer route ivm file’s op de A15
zou zo erg worden als dacht vorig jaar ga niet meer om 5 uur op hoek staan.
simpel auto,s namen fiets pad om in te voegen en gemotoriseert verkeer brommer enz de stoep.
Deltalaan is altijd al een zeer drukke doorgaande weg, kan mij ook niet meer de tijd herinneren dat je tijdens de spits gewoon kan doorrijden op de Deltalaan. Het is nog erger met regen en als de A15 file heeft. En dan willen ze over een paar jaar nog veel meer verkeersbewegingen over de Deltalaan en dergelijke, hoe dan?
Wacht maat tot nieuwe viaduct ovet A15 voor ontsluiting Noord_Zuid uitgevoerd gaat worden met 2 landhoofden en middenbermsteunpunt waarbij ivm werkruimte meerdere rijbanen afgesloten moeten worden. Dan wordt het feest nog groter!
“de laatste tijd” is een rekbaar begrip, maar ouverture is nooit anders geweest, en als je het over de andere plekken hebt denk ik dat je met die laatste tijd de laatste jaren bedoeld, want ik kan me niet anders herinneren dan drukte…