‘De invloed van werktijden op je privéleven als vrachtwagenchauffeur’

(Commercieel artikel)
SLIEDRECHT – Hoe combineer je lange werkdagen, onregelmatige diensten en files met een gezin, sociaal leven en rustmomenten?
 

Dat is een uitdaging waar veel chauffeurs dagelijks tegenaan lopen. (Stockfoto)

Bij het zoeken naar openstaande vrachtwagenvacatures via IQ Select zie je vaak aantrekkelijke banen met goede voorwaarden, maar de werktijden blijven een belangrijk aandachtspunt. Ze kunnen flink ingrijpen op je dagelijkse leven. Hoe ga je daarmee om en wat helpt om de balans te houden?

Onregelmatige werktijden beïnvloeden je ritme
Als vrachtwagenchauffeur begin je soms voor dag en dauw of kom je pas ’s avonds laat thuis. Je weet nooit helemaal zeker hoe laat je klaar bent. Files, wachttijden bij laadadressen of onverwachte vertragingen maken je planning vaak onvoorspelbaar. Dat maakt het lastig om afspraken in te plannen of quality time met je gezin te garanderen. Zeker als je partner ook werkt of kinderen hebt die naar school moeten. Je slaapt niet altijd op vaste tijden en dat merk je in je energieniveau. Voor veel chauffeurs geldt: werk en privé lopen in elkaar over. Een gemiste voetbalwedstrijd van je kind of een verjaardag overslaan is soms onvermijdelijk. Daar staat tegenover dat je met een vaste baan vaak ook stabiliteit hebt. Zeker als je via een betrouwbare partij werkt. IQ Select bemiddelt chauffeurs in vaste functies, zodat je niet telkens in de onzekerheid zit van tijdelijke klussen. Dat biedt rust, ook al zijn de werktijden niet standaard.

Privéleven onder druk? Dat hoeft niet altijd
Het idee dat een baan als chauffeur altijd ten koste gaat van je sociale leven is niet helemaal terecht. Het hangt sterk af van het soort werk en de afspraken die je met je werkgever maakt. Er zijn genoeg bedrijven die rekening houden met jouw voorkeuren. Wil je niet overnachten? Wil je liever vaste routes? Zoek je werk dicht bij huis? Er is veel mogelijk, zeker als je bemiddeld wordt door iemand die jouw situatie serieus neemt. IQ Select staat bekend om die persoonlijke aanpak. Je krijgt een vast contactpersoon die met je meedenkt. Niet alleen over je rijtijden of rooster, maar ook over je ambities en thuissituatie. Ze hebben een groot netwerk met opdrachtgevers die snappen hoe belangrijk werkprivébalans is. Dat betekent dat je kunt kiezen voor werk dat echt bij jou past. Niet alleen op de weg, maar ook in je leven naast de weg.
 
Slim kiezen helpt je verder vooruit
Wil je minder stress en meer grip op je weekindeling? Dan begint dat bij het stellen van duidelijke grenzen. Geef aan wat je belangrijk vindt. Misschien is dat het avondeten met je gezin. Of juist rust in het weekend. Kijk bij het solliciteren niet alleen naar het salaris of het soort vracht. Vraag ook naar roosters, pauzes en flexibiliteit. En check wie er achter de vacature zit. Heb je een aanspreekpunt dat jouw situatie begrijpt? Bij www.iqselect.nl vind je meer dan alleen vacatures. Je vindt er ook begeleiding, stabiliteit en aandacht. Geen snelle uitzendklus, maar een serieuze stap in je loopbaan. Met ruimte om ook privé overeind te blijven. Want als chauffeur lever je topwerk, maar je bent meer dan je vrachtwagen. Je bent ook partner, ouder, vriend of sportmaat. Dat verdient aandacht, net zoveel als je routeplanning.

7 gedachten over “‘De invloed van werktijden op je privéleven als vrachtwagenchauffeur’”

  1. Ik ben 71 en heb 50 jaar rond gereden in Europa.Mijn ervaring is on de jaren 70/80 was het goed rijden .Minder stres,geen telefoon.dokumenten maken en inklaren,kort om alles zoveel mogelijk zelf organiseren.Nu gestrest,gsm,boardcomputer,direct van lading naar lossen.De tachograaf electronisch wat op afstand uittelezen is.De werkgever die over je rug meekijkt. Vroeger kon je geld verdienen als chauffeur tegenwoordig 45 uur tijd op en naar huis voor 36 uur.De vraag is dan ook wie gaat er voor dag en dauw 4.00 uur naar de vrachtauto voor net even meer als miniumloon.Vanwege het Europees rijtijdenbesluit mag je maar beperkte uren dagelijks maken of per week

  2. Solliciteren, wie wordt er niet blij van, nou ik niet! Wat een gezeik, jezelf “verkopen” als loonslaaf aan de hoogste bieder. Jezelf presenteren als diegene die zij zoeken, althans dat staat in de vacature. “Ben jij de ervaren chauffeur die de kneepjes van het vak op zijn duimpjes kent”? De zoveelste leugen in één zin geschreven door een recruiter, een theoretische pennenlikker die geen idee heeft wat een vrachtwagen is. Die gewoon op google moet gaan kijken wat een rasechte trucker de hele dag doet. En ik maar mailen, zeggen hoe geschikt ik ben als trucker. En maar scrollen door alle indeed, vacaturebank, en God weet wat voor sites vol loze beloftes. Nee, dat is natuurlijk niet zo, als je 18 jaar bent, dan willen ze je wel, om te kneden tot die ervaringsdeskundige van de globe, de globetrotter! En dan nog te zwijgen over uitzendbureaus, die pronken met andersmans veren, die jatten vacatures van echte bedrijven die wel iemand zoeken. Niet om die rolodex te vullen met zieltjes, die WEL willen werken, maar niet de kans krijgen.

    Omdat ze te oud zijn, maar dat zegt niemand je, je bent niet degene die ze zoeken, niet passend in het team, te zelfverzekerd, opgebrand enz. Ik ben nu zeker 50 sollicitaties verder sinds kerst 2024 en geen ruk opgeschoten, maar ik ben niet alleen ervaringsdeskundige, maar ook bekend met de slavendrijvers in de transport. Die halen alles eruit wat er in zit, 15 uur per dag, drie dagen lang, daarna nog twee keer 13 uur, week in week uit, jaja de 2 wekelijkse rijtijd in acht nemende op papier.

    Maar in 9 uur tijd, eten, sociale contacten onderhouden, douchen, relaxen en oja ook nog slapen. En optijd weer opstaan, wakker worden, eten, wassen enz, das weinig tijd. Veel te weinig tijd voor een normaal leven, maar daar had je toen toch voor gekozen, jij wilde iets van de wereld zien. Ik heb van Finland tot Griekenland en van Engeland tot Polen gezien, in de baas zijn tijd, betaald uiteraard. Ik ben 57 en al veel gedaan en gezien en nu klaar met debiele lange dagen, korte kleffe nachten. Ik wil best nog wel een ritje maken, maar niet meer dan 3 dagen per week, of 5 dagen van 8 uur. Ik voel mij sinds de kerst stukken beter in mijn vel zitten. Dat moet zo blijven, de komende 8 jaar iig. Ik ga nog ff een rondje scrollen door de leugensites en genieten van mijn rust in de ww…….

  3. Begin jaren 1970-80 reden wij naar Italië, probeerde in een week ( 7 dagen) een rit toe doen. Controles waren nihil, je ging bij nacht en ontij., rijverboden waren er bijna geen. Enkele landen hadden zondagrijverbod, maar daar was weinig controle op.
    Kwamen dikwijls op zondag thuis, soms s’avonds en s’maandagsmorgens stonden we weer te lossen.
    We hadden sterke zelfstandige vrouwen, die alles thuis regelde.
    We verdienden veel geld, waar we nu nog van profiteren. Het is, ondanks alle controles nog steeds een mooi beroep, je ziet heel europa, snuift de verschillende culturen op, eet en drinkt de gewoontes van de landen waar je bent. Ik ben inmiddels lang met pensioen, maar ik vind het na 59 jaar nog steeds mooi en rijd nog regelmatig

  4. Velen beroepen zoals bakker verpleegkundige chauffeur piloot en noem maar op tis maar waar je hart naar uit gaat tegenwoordig is alles in hokjes doen, vroeger zeurde men niet zo ik ben aower rijd nog met veel plezier door Europa en mijn vrouw ook aower en werk nog in de zorg de goede daar gelaten de meeste zijn al moe als ze opstaan de jeugd heeft de toekomst bah,bah

  5. Ik ben nu met pensioen, heb 43 jaar heel Europa door gereden, zou het zo weer doen, ondanks het gedoe met parkeren en rijtijden blijft het vooral internationaal een mooi beroep , maar al die beloftes zijn wel wat rooskleurig, ik heb liever mijn vaste truck, waar ik alles bij mij hebt om er in te leven ipv iedere dag een andere truck , waar de lege koffie bekers en brood resten nog in liggen van de vorige bewoner, ik zeg altijd , ” je werkt om te leven” , maar als chauffeur “leef je om te werken” . Chris.

  6. Als chauffeur is het hard werken en weinig vrije tijd. Ik ben dan nationaal (gedaan), maar de internationale vrachtwagenchauffeurs hebben nog minder. Maar komen wel op mooie plaatsen.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld