SLIEDRECHT – Wie houdt de lift in de gaten bij station Sliedrecht-Baanhoek als deze kapot is en moet worden gerepareerd? Dat vroegen reizigers zich maandagmiddag 28 oktober 2024 af, die met veel bagage uit de trein stapten en een meisje dat met veel moeite haar fiets de trap op naar boven sjouwde.
Voor mensen die moeilijk ter been zijn of rolstoelgebonden zijn, was het niet mogelijk om de lift te pakken. Of met hun fiets uit de trein naar beneden willen. (Archieffoto Peter Donk / Sliedrecht24)
De lift is onmisbaar voor een aantal treinreizigers. Niet bekend is hoelang de lift al buiten werking is. Online krant Sliedrecht24 heeft vervoerder Qbuzz en MerwedeLingeLijn geïnformeerd.
De lift is al meer dan 10 weken kapot! Ik ben het zo zat! Ik heb al weken moeite met boven komen. En prorail mailt elke keer netjes dat het nog een week duurt. Als ze nu gewoon dat hek boven open zetten kunnen we via het gras omhoog. Maar dat moet de gemeente doen en de gemeente zegt dat prorail dat moet doen. Echt een heel vervelend heen en weer spelletje. En wij als reizigers zijn nu al 11weken de dupe.
Sedert 14 januari 2025 lift buiten gebruik. Heb brief gestuurd naar Prorail met cc aan gemeente Sliedrecht, ASVZ Sliedrecht en media Sliedrecht met ook mijn idee voor de helling die er ligt,welke is gebruikt destijds voor aanleg station Sliedrecht Baanhoek, te gebruiken voor mensen met beperkingen, met kinderwagens en fietsen dmv bestrating van de flauwe helling. Reactie was dat lift weer in gebruik gaat worden 17 maart 2025 en dat de helling niet gebruikt gaat worden bij lift storing. Schandalig dat een lift ruim 2 maanden defekt is en er verder niets gedaan wordt in belang reizigers
Dit soort tekort schietingen hoort onze oliebol Ton Spek op te pakken. Maar die gooit liever 50 miljoen over de balk.
De lift doet het weer. Zou fijn zijn als de gebruikers eens normaal met de lift om zouden gaan. Gebruikte condooms, straatwerk, voetafdrukken op de ramen e.d.
Groet,
Liftmonteur
Noot van de redactie: Naam van de monteur is bekend bij de redactie.
Beheerder is spoorbeheerder ProRail. Maar dat er geen camera op staat? Hoe kan het dat de lift onvoldoende in de gaten wordt gehouden? Hoe kan het dat de lokale politiek er geen vraag over stelt?
De lift bij station Sliedrecht Baanhoek is wel heel vaak kapot. En voor mensen die gehandicapt zijn of moeilijk te been zijn is het echt een ramp als de lift kapot of buiten werking is. Deze mensen die dan de trap moeten nemen. Is het echt geen doen. Ook mensen met fietstassen of elektrische fietsen. Is de trap een ramp. Maar voor een oplossing word er niet gekeken. En hoelang is dit station er nou ? Ik heb ook al mijn beklacht bij de mensen van Qbuzz de trein gedaan. Maar dan krijg ik als antwoord. Dat het perron en de lift niet onder hun hoeden valt
Dat werd maandagmiddag ook door gebruikers genoemd. Die ontbreekt en een alternatief is er niet. Wij denken dat de politiek zich hier eens over moet buigen. Een kapotte lift is voor velen op deze plaats een ramp. Het roept nog veel meer vragen op. Hoe zie je op afstand of alles werkt? Wie controleert of alles dagelijks werkt? Wie onderneemt actie voor reparatie? Waarom wordt niet meteen gerepareerd?
Voor ouders met kinderwagens is het ook heel vervelend. Is al heel lang bezig, steeds opnieuw stuk.
Helaas is de lift al langere tijd zeer onbetrouwbaar. Als alternatief zou men als extra toegangsmogelijkheid een (lange) hellingbaan kunnen aanleggen in de spoordijk aan de zijde van de Intermezzo.