Dreigend parkeerprobleem struikelblok tijdens bewonersavond Middeldiepstraat

door Hans van der Aa
SLIEDRECHT – Omwonenden van de brandweerkazerne aan de Middeldiepstraat en andere belangstellenden zijn maandagavond 29 januari 2024 in het Griendencollege aan de Prof. Kamerlingh Onneslaan bijgepraat over het plan voor woningbouw op de huidige locatie van de brandweer. Ideeën, vragen en opmerkingen waren welkom tijdens deze eerste ‘echte’ mogelijkheid tot participatie. Rode draad tijdens de bijeenkomst was de grote vrees van buurtbewoners voor het ontstaan van een gigantisch parkeerprobleem op de plaats waar volgens het huidige plan 25 sociale huurwoningen (appartementen) gebouwd gaan worden.

Op talrijke vragen per brief of e-mail was volgens de reeds gevormde projectgroep van zo’n vijftien bewoners door gemeente Sliedrecht ‘nul’ inhoudelijke reactie gekomen. Zij voel(d)en zich tot op heden ‘aan het lijntje gehouden’. (Foto Hans van der Aa / Sliedrecht24)

Buurtbewoners van de toekomstige bouwlocatie aan de Middeldiepstraat maakten gretig gebruik van de mogelijkheid om vragen te stellen en opmerkingen te plaatsen over de plannen die voorliggen. Tot ongeveer 20.30 uur waren ook verschillende gemeenteraadsleden van alle politieke partijen aanwezig. Het huidige parkeergebruik en de extra parkeerplaatsen, die voor de appartementen nodig zijn, gaan volgens de buurtbewoners voor een bijna onmogelijke opgave zorgen, zéker in relatie tot de door de gemeente gehanteerde parkeernorm. 

Tekst gaat verder onder foto.

De bijeenkomst werd geopend en verder geregisseerd door Sander Jansen, procesbegeleider namens gemeente Sliedrecht en Tablis Wonen. Woorden van welkom waren er ook van wethouder Roelant Bijderwieden (VVD) van Ruimtelijke Ordening / Gemeentelijk Vastgoed en Roeland Kreeft, sinds kort nieuwe directeur-bestuurder van Tablis Wonen. Verder was ook Cor Geluk aanwezig, stedenbouwkundig landschapsarchitect. Projectmanager van gemeente Sliedrecht Omar Laghzaoui gaf een uiteenzetting over de binnenstedelijke herstructurering die na participatie moet leiden tot een stedenbouwkundig kader. Hij merkte op dat de keuzes niet gemakkelijk zijn, “we gaan nu stapsgewijs de visie inkleuren”. Wethouder Ton Spek (CDA) van Wonen was verhinderd vanwege een gelijktijdige gemeenteraadsvergadering over onder andere Sliedrecht-Noord.

Input ophalen
Achterin de zaal lagen en stonden situatietekeningen en grote luchtfoto’s van de bouwlocatie. Vertegenwoordigers van gemeente Sliedrecht en Tablis Wonen (o.a. projectmanager Gerald Kas – red.) waren aanwezig om bewoners te woord te staan. De bedoeling van de bijeenkomst was om input op te halen over de wensen en bezwaren van de plaatselijke bewoners. Vanaf nu wordt er overleg gepleegd met de te vormen klankbordgroep. Daarvoor lagen inschrijfformulieren in de zaal. Bewoners schreven op post-its hun ideeën en bezwaren. Daarbij werden onder andere ideeën geopperd over een parkeerkelder of -garage. Daar hangt volgens Kas echter een behoorlijk prijskaartje aan en past niet in het plan van sociale woningbouw. Op een ‘postzegel’ in de meest versteende wijk van Sliedrecht gaat veel gebeuren met grote impact voor de directe omgeving. De bewoners zijn absoluut niet tegen het bouwen van woningen, maar het is overduidelijk dat parkeren dé issue van dit deelproject gaat vormen. 

3 gedachten over “Dreigend parkeerprobleem struikelblok tijdens bewonersavond Middeldiepstraat”

  1. Er is nu al een groot parkeerprobleem in de oude uitbreiding. Een wijk die in de jaren 30-40 is gebouwd zonder inzicht toen over parkeerproblemen in de toekomst. In heb nog een foto dat in de Adm.de Ruyterstraat slechts 1 auto stond geparkeerd in 1938. Nu is het heel anders en hebben de bewoners terechte zorgen als er parkeerplaatsen meer nodig zijn voor de nieuwbouw. Toch onderzoeken of een ondergrondse parkeergarage mogelijkheden biedt waar men een parkeerplek kan huren. Voor zover mij bekend is het terrein aldaar opgespoten zand waardoor het eenvoudiger is ondergronds een parkeergarage aan te leggen.

  2. Toch wel heel bijzonder. Eerst komen alle dorpen en steden met een nieuwe uitvinding: verdichten ofwel samenpersen ofwel verstenen. Elk open plekje kan en moet worden bebouwd. Maar dat gaat natuurlijk ten koste van de parkeermogelijkheden en groen. En dan constateren wethouders tot hun verbazing dat er geen parkeermogelijkheden meer zijn. Sterker nog, automobilisten rijden continu rondjes om een parkeerplek te vinden.

    Daar moet wat aan gedaan worden. De wethouders ‘kijken vooruit’ dus in veel steden en dorpen volgen acties om het aantal auto’s te verminderen: autoluw heet dat. Er komt een parkeerbelasting want dat zal die autobezitters leren. Intussen is dan al het openbaar vervoer sterk verminderd.

    En dan zien ze dat er wel erg veel groen verdwenen is door die verstening en dat het wel erg heet wordt tijdens een hete zomer. Dus start men een actie voor meer groen en zien dan tot hun verbazing dat daar geen plek meer voor is. Dan de voortuintjes maar.

    Dat is niet te volgen. Vooruitkijken betekent dat men al jaren geleden geen enkele wijk meer had moeten bouwen zonder een grote parkeergarage, bij voorkeur onder de grond, waardoor kinderen weer in het vele groen kunnen spelen. Vooruitkijken is ook dat, als je op de Oude Uitbreiding op het laatste stukje parkeergelegenheid wil bouwen, dat daar een parkeergarage bij hoort en niet net doet alsof de nieuwe bewoners van, helaas alweer een flat, geen auto hebben. Vooruitkijken is ook een plek zoeken voor culturele activiteiten zoals CCS, Leef etc. die elders moeten verdwijnen. Want dat bevordert de leefbaarheid ook. Vooruitkijken is ook : niet bouwen op het laagste en ook nog vervuilde gebied in de polder en als je dat al doet, dan met een grote ondergrondse garage. Vooruitkijken is ook: geen grote weg over de A15 maar gewoon voorzien van een aantrekkelijk soort openbaar vervoer naar het centrum. Veel goedkoper ook. Met het overschot kunnen we dan weer leukere dingen doen.

  3. Er is al een flink parkeerprobleem in de oude uitbreiding. Grotendeels volbouwen van het brandweerplein, wat op een doordeweekse dag al goed gevuld is met auto’s uit de omliggende buurt, gaat daar niet aan bijdragen.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld