SLIEDRECHT – Eind juli en begin augustus is er op snelheid gecontroleerd op de Rembrandtlaan. En daar blijft het niet bij als het aan burgemeester Jan de Vries (CDA) van Openbare Orde en Veiligheid ligt. Hij wil meer controleren en handhaven. “Hier ben ik als burgemeester verantwoordelijk voor. De automobilisten die in de afgelopen weken een verkeersboete in hun brievenbus hebben ontvangen, hebben dat inmiddels ervaren”, zegt De Vries, die verwijst naar het door de gemeenteraad vastgestelde Integraal Veiligheidsplan.
Verkeershinderlijke maatregel zoals deze heuvels helpen niet altijd om de snelheid omlaag te brengen. Op de drukke Rembrandtlaan liggen verschillende oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers. In de afgelopen jaren hebben er op onze doorgaande wegen volgens De Vries verschillende ongelukken plaatsgevonden, met veel leed tot gevolg. (Archieffoto Hans van der Aa / Sliedrecht24)
Dinsdag 25 juli en woensdag 2 augustus 2023 voerde de politie op de Rembrandtlaan snelheidscontroles uit. In totaal veertig automobilisten reden te hard en zijn bekeurd. De hoogst gemeten snelheid was 74 kilometer per uur. De Vries: “Dat is 50% meer dan de toegestane maximumsnelheid. Het gevolg is dat hun remafstand minimaal verdubbelde. De maximumsnelheid van 50 kilometer per uur is niet voor niets gekozen.
Prioriteiten
Veel inwoners maken zich dan ook volgens De Vries zorgen over de verkeersveiligheid in hun buurt. “Uit onderzoek en uit alle gesprekken die ik voer, blijkt dat dit voor Sliedrechters de belangrijkste veiligheidsprioriteit is. De gemeenteraad heeft afgelopen voorjaar een Integraal Veiligheidsplan vastgesteld. Het verbeteren van de verkeersveiligheid is daarin één van onze belangrijkste prioriteiten. Zo proberen we onze wegen verkeersveilig in te richten. Meer plannen, meer drempels en meer boetes werken niet als wij ook niet allemaal ons verkeersgedrag aanpassen. Niet om een boete te voorkomen maar voor de veiligheid van jezelf en vooral die van de ander”, aldus De Vries.
Ik heb de burgemeester een e-mail gestuurd en hem bedankt, nu blijkt dat hij helemaal niets van plan is de verkiezing komt eraan en nu wil cda zijn verlies bij de laatste verkiezing goed maken doormiddel van populistische praat en ideeen. Wie heeft daareerder stemmen mee gewonnen.
Tja, het o zo belangrijke mobieltje, je zou wat missen onderweg zeg
Zou een goed idee zijn voor controle stationsweg snelheid en geluids overlast voor auto s met open uitlaat en er een sport van maken om tussen de 2 rontondes heen en weer te rijden met veel te veel geluid onder het viaduct A15 zijn er bij die dat soms een keer of 3 achter elkaar dat je elkaar in huis niet kan verstaan hebben we hier geen Politie meer dan ??????
Geachte Burgemeester Jan de Vries
Goed dat U als persoon CDA Uw nek heeft uitgestoken op het punt verkeersveiligheid in onze Woon Werk en Leefomgeving Sliedrecht
Helaas waar is de steun van de andere 7 geregristeerde Politieke partijen via Sliedrecht 24 en U een hart onder te riem tegeven en of te schenken
Zoals Prosliedrecht CU CDA SGP Pv.d.A Slijdregt nu VVD De 21 Raadsleden van deze Partijen mogen die niet reageren zijn deze mond dood gemaakt in opdracht ??
Ter info deze actie is nog maar het begin van de V V O in Sliedrecht
Succes met Uw poging om te komen tot de eerste V.
Het zou ook een goed idee zijn om ook op de Rivierdijk te gaan controleren op snelheid aangezien ook daar snelheden van wel boven de 90 gehaald worden.
Het enige wat helpt Handhaven.
Maar de prioriteiten liggen helaas elders , dus probleem wordt alleen maar erger.
Misschien wat voor het Budget mobile flitspalen plaatsen.
of Heropvoeden….
Jan zou een grote groep inwoners, en laat hem ook de hier dagelijks vele in bussen rijdende bezorgers van de diverse bezorgdiensten niet vergeten, naar de plaatselijke opticiens moeten sturen voor een (gratis) oogtest, gezien bijvoorbeeld hier bij binnenkomst van ons gedeelte van de wijk De Weren, te weten Leenweer, Groenenweer en Reinenweer door een groot aantal bestuurders allereerst de borden woonerf + 15km aan het begin van dit gedeelte van de woonwijk, waarschijnlijk door de hoge snelheid, niet worden gelezen en daarna de vele door bewoners geplaatste 15km aanduidingen ook compleet over het hoofd worden gezien, of zouden deze aanduidingen gewoon genegeerd worden? Wat denk jij, Jan?
Regelmatig gaat het (nog) net goed. Maar dat er nog geen (zwaar) gewonden, ja ik durf zelfs te zeggen, doden zijn gevallen in de door vele geparkeerde auto’s, steegjes en bochten onoverzichtelijke straten, is een mirakel. En laten de zich aangesproken voelende personen nou niet zeggen “Ik let goed op hoor?!”, maar nu echt voor eens en voor altijd hun verantwoordelijkheid nemen, voordat het echt een keer te laat is!
Vooral in woonwijken moeten de bewoners, jong en oud, zich veilig kunnen voelen, doch dit is in ons gedeelte van wijk De Weren, luisterend naar een groot gedeelte van de bewoners, zeker niet het geval.
Jan, dit gezegd hebbende, laat ik het verder aan jou over en wens je veel wijsheid toe!
Misschien kan er ook gelijk eens gekeken worden naar voorrang voor fietsers op bijv. rotondes? Auto’s hoeven daar blijkbaar geen richting aan te geven en kunnen de rotonde ook gewoon als kruispunt over racen, abnormaal!!!!!
In omliggende dorpen zoals P”drecht en H’veld is dat ook al jaren zo.
Hopelijk wordt er dan ook nog wat aan de geluidsoverlast gedaan tijdens de race sessies in Sliedrecht
Mogen ze gelijk op het Stationsweg ook doen.
Ze rijden als gekken, veel te hard, extra gas geven na en voor het viaduct.
Lekker makkelijk. Je kunt beter mensen leren hoe ze richting aan moeten geven. Dat bevordert de doorstroming. Verder misschien een idee om je bezig te houden met meer relevante zaken zoals de leefbaarheid (Dreespark??) boven het geld van projectontwikkelaars stellen. Ga maar eens wat aan de dijk doen voor je parken laat slopen voor woningbouw. Openheid van zaken in het gemeentebestuur, het betrekken van de Sliedrechters bij de veranderingen in ONS dorp, etc. En …… anders lekker op
Goed bezig. En nu de controles vasthouden en ook in de avonden..
Hopelijk is het geen incidentele controles geweest.
De subjectieve pakkans moet tussen de oren komen van de weggebruikers en dat kan alleen bereikt worden dat er regelmatige controles plaatsvinden.