SliM Wonen laat huurders zien waar ze voor staan en gaat in op vragen

door Peter Donk
SLIEDRECHT – De huurders van woningen van corporatie Tablis Wonen kwamen donderdagavond 6 april 2023 samen in partycentrum De Lockhorst. Zij waren uitgenodigd door het bestuur van SliM Wonen, de huurdersorganisatie van Sliedrecht en Molenlanden en belangenbehartiger richting de woningcorporatie. Zo’n honderd huurders waren aanwezig. Onder de huurders leven verschillende vragen.

De huurders hadden de gelegenheid om zich voor de avond aan te melden. SliM Wonen is bij een groot aantal huurders nog vrij onbekend. Tijdens de bijeenkomst lieten ze zien waar ze voor staan, wat ze doen en vooral wat ze kunnen betekenen voor alle huurders. (Foto Peter Donk / Sliedrecht24)

SliM Wonen gaf een presentatie op een groot scherm over de geschiedenis en waar de huurdersorganisatie voor staat. Jammer dat de geluisinstallatie niet goed was. SliM Wonen moet één keer per jaar met de huurders samen komen. Dat gebeurde donderdagavond met een uitzonderlijk goede opkomst. Onder SliM Wonen vallen 3650 woningen in Sliedrecht en Molenlanden. Het bestuur is al lang actief en zoekt jonge aanwas. SliM Wonen is gesprekspartner voor de woningcorporatie. Een huurverhoging per 1 juli 2023 zegt SliM Woning nog ‘binnen de perken’ te kunnen houden. Maar hun advies is niet bindend. 

Vragen
Een pauze werd niet aangekondigd of niet voor iedereen hoorbaar. Wel was op een groot scherm ineens een tekenfilm te zien. Dat was voor mensen achter in de zaal een onduidelijk moment. Mogelijk kwam het door de slechte geluidsinstallatie. Na de pauze ging het over het wonen in een Tablis Wonen huis, het huren en de woonomgeving. Uitgelegd werd dat bij problemen eerst Tablis Wonen moet worden benaderd. Als er nul op rekest is, moet de huurder eerst aankloppen bij een bewonerscommissie. Pas daarna komt SliM Wonen in beeld. Transparantie door SliM Wonen vond een huurder belangrijk. Dat zou er te weinig zijn geweest in het verleden. Voorzitter Gerard Kraaijeveld van SliM Wonen vertelde dat het bestuur niets te verbergen heeft.

5 gedachten over “SliM Wonen laat huurders zien waar ze voor staan en gaat in op vragen”

  1. Beste Kees Meerkerk,
    Iedereen mag toch een reactie geven? Ik heb geen discussie uitgedaagd, u reageerde op mijn reactie. Ik heb u ook bedankt voor uw feedback. Dus winnaars en verliezers begrijp ik niet in dit verhaal.
    Ikzelf zou me niet meer wenden tot Slim Wonen. Als ik er niet uitkom met Tablis Wonen, dan is voor mij Wonen Zuid Holland een goede optie, onafhankelijk voor beide partijen.
    Ik wil Slim Wonen nog wel mailen wat ik bedoel met de prestatieafspraken. Het gaat niet om gelijk krijgen maar dat we elkaar beter kunnen begrijpen.
    Het staat nu veel te ver van elkaar af. Ik wens u nog fijne Paasdagen.

  2. Beste mevrouw de Groot beste Jeannette,

    SliM Wonen gaat niet via de media in discussie hierbij zijn er nooit winnaars en altijd verliezers.

    Het enige dat ik in mijn vorige reactie heb willen aangeven dat SliM Wonen zeker erkend dat er fouten zijn gemaakt. Daarentegen fouten maken is iets wat iedereen dagelijks doet en waarvan we moeten leren.

    Ik weet niet of u afgelopen donderdagavond op de bijeenkomst aanwezig ben geweest maar hier had u één en ander kunnen lezen en horen. Ook had u uw vragen kunnen stellen waar het bestuur van SliM Wonen voor open staat.

    Ik adviseer u als er werkelijk problemen zijn om direct contact op te nemen via het “Contact” formulier op de website van SliM Wonen. Als u overigens wens om met één of meerdere bestuursleden van SliM Wonen van gedachten te wisselen zijn we hier altijd toe bereid.

  3. Beste Kees Meerkerk,

    Het is goed om te lezen dat het bestuur erkend te lang onzichtbaar te zijn geweest.
    De gevolgen van klachten betreft huren waren en zijn soms schrijnend. Klachten kunnen ook over veiligheid en gezondheid gaan, zover gaan soms de klachten.
    Ik begrijp dat Slim Wonen uit vrijwilligers bestaan, maar dat zijn bewonerscommissies en een aanspreekpersoon ook. Dan sta je alleen en niet met 9 leden.
    Je hebt dan geen notulist tot beschikking. Wat op zich een gemis is, want men kan met woorden doen wat men uitkomt.
    Als vervelende ruis tot gevolg.
    Het klopt dat het soms heel moeilijk is, en dat het antwoord niet geheel naar wens gaat. Maar zoals het al jaren gaat, dat is echt onnodig. In een soort onderhandeling met Tablis Wonen moeten beide partijen soms water bij de wijn doen. De verbinding tussen huurder, Tablis Wonen en Slim Wonen kan echt veel beter.
    Goed dat deze bijeenkomst de eerste stap is.

    Slim Wonen tekend mee met de prestatieafspraken. De partijen zijn Tablis Wonen, wethouder wonen en Slim Wonen. Dat is zoals ik begrijp leidend en bindend voor de huurders, anders hoef je dit niet te ondertekenen.
    Als je deze prestatieafspraken leest dan schrik je als huurder hoe ver de afstand is tussen deze afspraken en de werkelijkheid. Dat zet een huurder soms klem.
    Dit kan de bedoeling niet zijn van deze afspraken.

    Dat de huurder altijd op de eerste plaats staat, dat was helaas nooit voelbaar. Genoeg mails zijn nooit beantwoord. Ook bewoners zijn vrijwilligers die soms dingen moeten aanpakken die echt niet gemakkelijk zijn. De loper van Waardeburgh was zoiets. De slechte werkzaamheden van een aannemer blijft zoiets. De slechte leefbaarheid is al jaren aan de gang. Dit heeft allemaal invloed op levens Kees Meerkerk. Daarin hebben Slim Wonen en huurders elkaar gemist.
    Je houden aan Recht, dat geldt ook voor een verhuurder.
    We zijn nog altijd klanten.

    Mijn ervaring is wel dat Tablis Wonen niet altijd onwillig is.
    De mensen op werkvloer zoals de technische dienst, die maakte het. Zij kende de huurders en de huizen. Deze groep werd steeds kleiner. De managers dachten het te weten. Maar ze komen iets tekort namelijk het contact met huurders. En dat is bij Slim Wonen ook het geval.

    Bedankt voor uw feedback en hopelijk komen we een keer verder met elkaar.

  4. Beste Jeannette,

    Ten eerste wil ik vermeld hebben dat SliM Wonen bestaat uit vrijwilligers waarbij een deel ook nog eens voltijd werkt en zodoende geen 40 uur/week actief zijn. Deze constructie kan ook niet anders er bestaat simpelweg geen voltijd job als bestuurslid van een huurders organisatie.

    Als officiële huurders organisatie heeft ook SliM Wonen zich aan afspraken en regels te houden. Ook is het niet meteen zichtbaar als er wel actie wordt ondernomen dat dit frustrerend is begrijpen de bestuursleden heel goed. Helaas is het zo dat er ook niet meteen iets kan worden opgelost als het bestuur van SliM Wonen wel op de hoogte is en dit besproken wordt met Tablis. Dit heeft meestal tijd nodig.

    Ook gebeurt het, doordat er huurders zijn die niet op de hoogte zijn van het bestaan van Slim Wonen of niet weten hoe te bereiken, dat er dingen zijn waar helaas Slim Wonen niet van op de hoogte is. Het bestuur is er zeker van doordrongen dat SliM Wonen te lang onzichtbaar is geweest. De informatie bijeenkomst is een eerste stap naar meer bekendheid maar hierbij zal het zeker niet blijven

    Zoals op de informatie avond meerdere keren is meegedeeld krijgt ook SliM Wonen wel eens het deksel op haar neus als bedrijfsbelangen zwaarder wegen zodat het probleem niet kan worden opgelost. Ook Nee is uiteindelijk een antwoord. Desalniettemin doet het bestuur binnen alle mogelijkheden hun uiterste best en is het altijd de huurder die op de eerste plaats staat.

  5. Toen de brief over schimmel in de Vivaldilaan 10 Maart op Sliedrecht24 stond, had Slim Wonen ook kunnen reageren naar deze radeloze huurders net als Pro Sliedrecht 25 Maart.
    Er hebben trouwens meerdere brieven in het verleden op Sliedrecht24 gestaan betreft de verhouding Tablis Wonen en huurder. Om Slim Wonen bij een probleem in beweging te krijgen is een hele uitdaging naast het probleem. Ze presenteren zich met maar liefst 9 leden.
    Terwijl bekend is dat lang niet iedereen een bewonerscommissie heeft. Bewonerscommissies zijn al moeilijk te vinden.
    Slim Wonen hoort een schakel te zijn tussen Tablis Wonen en de huurder. Soms kan uitleg van een probleem al verhelderend zijn en een opstap naar de oplossing.
    Het gaat er niet om of het bestuur iets te verbergen heeft, het gaat om de bereikbaarheid, er te zijn zonder ingewikkelde wegen. Het vertrouwen is het belangrijkste, de kant van de huurders die vaak machteloos is moet geproefd worden.
    Het besef dat Slim Wonen ook een handtekening zet onder de prestatieafspraken moet er meer zijn.
    Ik besef echt wel dat je inzetten voor Slim Wonen niet altijd gemakkelijk is. Je kunt het niet iedereen naar de zin maken.
    Bij grote klachten over het wonen, en bij het niet uitkomen daarvan is het wenden tot de klachtencommissie Wonen Zuid- Holland een goede oplossing.
    Dit werkt verhelderend voor beide partijen.
    Slim Wonen kan veel meer gaan betekenen voor zowel de huurder als verhuurder. Veel meer dan het tot nu toe het geval was.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld