Wethouders poogden spitsfietstarief Qbuzz tegen te houden, maar dat mislukte

door Peter Donk
SLIEDRECHT – Wethouders van de gemeenten Sliedrecht, Molenlanden en Gorinchem hebben in september 2022 tijdens een presentatie van de stuurgroep Drechtsteden Molenlanden Gorinchem (DMG) het besluit om reizigers met een fiets in de MerwedeLingelijn € 5,– voor een dagkaart te laten betalen tijdens de ochtend- en avondspits, zich tevergeefs daartegen verzet. Dat blijkt uit beantwoording van vragen door het College van B & W van de gemeente Sliedrecht aan een lokale politieke partij. Raadslid Timo Pauw (PRO Sliedrecht) stelde de vragen. 

Het succes van de MerwedeLingeLijn – hier station Sliedrecht-Baanhoek – is volgens het college zeker ook gelegen in de mogelijkheid om de fiets mee te nemen. “Er zijn ook vele voordelen voor de overige reizigers. Denk daarbij aan minder vertraging in de spitsuren en daarmee een stabielere dienstregeling”, aldus het college. (Foto Peter Donk / Sliedrecht24)

Deze stuurgroep heeft een adviserende rol naar de concessiehouder, de Provincie Zuid-Holland. “De regionale portefeuillehouder van Smart Delta Drechtsteden (in september was dat nog wethouder Ton Spek (CDA) van Mobiliteit en Duurzaamheid – red.) en ook wethouders van Molenlanden en Gorinchem hebben daarin zitting. Er is door hen niet enthousiast gereageerd en gewezen op het feit dat het succes van MerwedeLingeLijn ook gelegen is in de mogelijkheid om de fiets gratis mee te nemen. Het programma van eisen bood helaas geen mogelijkheid dit tegen te houden”, schrijft het college. Vanaf 1 januari 2023 geldt van maandag t/m vrijdag 06.30 – 09.00 uur en 16.00 – 18.30 uur) dat voor de fiets mee in de trein een dagtarief van € 5,– moet worden betaald.

Marktconforme vergoeding
Het meenemen van de fiets in de huidige afspraken met de exploitant is als volgt geregeld. De Provincie Zuid-Holland is de concessiehouder van de MerwedeLingelijn (MLL). Het Programma van Eisen biedt ruimte voor een spitsvergoeding voor fietsen in de trein. Qbuzz heeft daar tot op heden geen gebruik van gemaakt. Qbuzz heeft wel in haar offerte voor de concessie ‘gratis fiets meenemen voor de hele dag’ aangekondigd. “Echter”, bericht het college, “Qbuzz constateert dat de aantallen fietsen in de treinen tot onwenselijke situaties leidt en verstoringen bij het in- uitstap proces. Dit zorgt voor vertragingen en rituitval. Daarbij zorgen de steeds grotere aantallen terugkerende reizigers – van voor de corona -, dat de treinen op bepaalde momenten van de dag tegen hun capaciteitsgrenzen aanlopen. Met een marktconforme vergoeding van € 5,– in de spits verwacht Qbuzz een meer punctuele dienstverlening aan te kunnen bieden. In de daluren is het meenemen van fietsen in de trein gratis.”

Commercieel belang?
Het college rept niet over een eventueel commercieel belang van Qbuzz in Donkey deelfietsenverhuur. Op online krant Sliedrecht24 schreef woordvoerder Gea de Rie van Qbuzz: “Voor meer informatie rondom de fietskaart adviseer ik jullie de website van Qbuzz te checken: qbuzz.nl/dmg/fietsmee De fietskaart is de hele dag geldig, dus het is € 5,- voor een dag. Als je dit meerdere keren per week gaat doen, is het inderdaad vrij prijzig. Maar omdat er graag ruimte gemaakt wordt voor andere reizigers en we het in- en uitstapproces hiermee optimaliseren doordat er minder fietsen worden verwacht, zal de trein meer punctueel kunnen rijden. Er worden daarom op alle stations Donkey deelfietsen geplaatst, deze kun je voor 3,- per 12 uur of 19,- per maand huren, wat een stuk goedkoper is.” Ook de gemeente Sliedrecht was bij dit fietsenplan betrokken.

Tekst gaat verder onder tweet.

‘Vervelend’
Het college noemt de situatie in de beantwoording aan Pauw ‘vervelend’ voor reizigers die gewend zijn om de fiets gratis mee te nemen. Het college beschrijft daarmee het gevoel en zegt daarmee in de beantwoording niets over de wekelijkheid dat reizigers in de portemonnee worden geraakt. Dat mogelijk bijvoorbeeld scholieren, die misschien een bijbaan hebben als vakkenvuller in een supermarkt, van wie de ouders de kosten niet kunnen betalen, zelf voor de kosten opdraaien. Hun hard verdiende centje verdwijnt dan in een dagkaart of het huren van een deelfiets op het station.

Doelstelling
Pauw stelde in zijn vragen dat Sliedrecht Noord wordt ingericht met als doel, dat je meer gaat lopen en fietsen. Hij wilde van het college weten op welke wijze dat volgens het college deze ontwikkeling bijdraagt aan deze doelstelling. College: “Het wel of niet moeten betalen in de spits voor het meenemen van een fiets, doet niets af van de gunstige ligging van de nieuwe woonwijk ten opzichte van hoogwaardig openbaar vervoer. Nog steeds is het mogelijk om lopend of met de fiets het station te bereiken. De maatregel beoogt minder vertragingen en rituitval. Met een marktconforme vergoeding in de spits verwacht Qbuzz een meer punctuele dienstverlening aan te kunnen bieden.” Met deze woorden verwijst het college naar de argumenten van de vervoerder en lijkt zich daarbij neer te leggen.

Uitbreiding fietsenstallingen
Het college ziet de Merwede Lingelijn in deze regio als een belangrijke ‘backbone’ van het ov-systeem. College: “Met zowel de investeringen in het nieuwe materieel, de investeringen in de MerwedeLingeLijn-stations als de vele gebiedsontwikkelingen (waaronder Sliedrecht-Noord) nabij de stations, wordt deze lijn structureel versterkt. De toekomstige inwoners van Sliedrecht-Noord kunnen lopend of met de fiets via de MLL vele arbeidslocaties, onderwijsinstellingen en voorzieningen eenvoudig bereiken. Niet alleen in de Drechtsteden, maar ook richting Rotterdam.” De aanwezigheid van voldoende en goede fietsenstallingen bij de station Sliedrecht en station Sliedrecht-Baanhoek is volgens het college daarbij een randvoorwaarde. Inmiddels is volgens het college geregeld dat in samenwerking met spoorbeheerder ProRail de capaciteit van de fietsenstallingen bij de stations in 2023 aanzienlijk wordt uitgebreid.

3 gedachten over “Wethouders poogden spitsfietstarief Qbuzz tegen te houden, maar dat mislukte”

  1. En zo worden de scholieren weer op kosten gejaagd.
    S ochtends betalen en ’s middags gratis maar daar is dan al voor betaald.
    Dank je qbuzz

  2. Voor 100 euro vind je met gemak twee stationsfietsen via Marktplaats. Is inderdaad behoorlijk frustrerend dat je in de spits als reiziger soms tot wel twee keer toe een trein moet laten gaan omdat je er met je fiets niet bij kunt. Dus hopelijk gaat de vlieger op dat men nu minder moet wachten. En buiten de spits geen kosten, dus het valt allemaal wel mee.

  3. De oplossing wordt dan: 1.koop een oude stationsfiets. Zet die bij het station van vertrek en 2. koop evt een 2e stationsfiets en zet die bij het station waar je aankomt. Je hebt dan vervoer naar je plaats van bestemming. Is even een investering maar bij langdurig gebruik is dat terug te verdienen. Kleeft echter 1 groot nadeel aan: overbelasting van de fietsenstalling

Plaats een reactie

*=Verplicht veld