Vervoerder Qbuzz verhoogt tarieven voor openbaar vervoer

REGIO / SLIEDRECHT – Elk jaar passen de ov-bedrijven met hun regionale opdrachtgevers op 1 januari hun prijzen aan. Dit jaar is de landelijke tarief index voor 2023 vastgesteld op 7,24%. De stijging, die aanzienlijk hoger is dan andere jaren, wordt veroorzaakt door o.a. de stijging van brandstof- en energiekosten.

“Reizigers meer laten betalen voor het OV is het laatste wat we willen. Maar om de kostenstijging deels op te vangen, is het onvermijdelijk. Landelijk wordt het nieuwe instaptarief € 1,08 (was € 1,01)”, aldus Qbuzz. (Foto Qbuzz)

Op landelijk en regionaal niveau is besloten om reizen op saldo en met een abonnement 7,24% duurder te maken. Ook Qbuzz heeft in overleg met provincie Zuid-Holland en het reizigersoverleg RODAG besloten om de prijs van de Qbuzz-producten met 7,24% te verhogen.

Kilometertarief vanaf 1-1-2023
Trein MerwedeLingelijn            € 0,217 (was: € 0,203)
snelBuzz en R-net bussen         € 0,200 (was: € 0,186)
stadsBuzz                                      € 0,180 (was: € 0,168)
streekBuzz en buurtBuzz           € 0,155 (was: € 0,145)

Fietskaart
Je fiets meenemen in de trein kan heel handig zijn, maar het betekent ook dat er minder ruimte is voor je medereizigers. Zeker in de spitsuren is dat lastig. Om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk reizigers een  comfortabele reis hebben, kost het vanaf 1 januari 2023 € 5,- om je fiets mee te nemen tijdens de spits.  In de daluren, weekenden en op feestdagen is het meenemen van de fiets in de trein gratis. Kaartje is te koop bij de kaartautomaten en in de webshop.

Dagkaart
De Dagkaart DMG wordt aangepast naar een Dal Dagkaart en is per 1 januari 2023 vanaf 09.00 uur geldig. De bestelBuzz en deur-halte taxi zijn in 2023 gratis. Jaarabonnementen van Dal Vrij DMG en Dal Vrij Drechtsteden stadsBuzz, alsook het treinsupplement zijn vanaf 1 januari 2023 uit het assortiment.

8 gedachten over “Vervoerder Qbuzz verhoogt tarieven voor openbaar vervoer”

  1. Gewoon met de eigen auto gaan. Het openbaar vervoer is en wordt zo langzamerhand onbetaalbaar. En dan vragen ze zich ook nog af waarom de bus zo weinig gebruikt wordt.

  2. Er zijn kinderen onder de 18 (en dus nog geen auto hebben) die iedere dag met de trein naar Gorinchem reizen, de fiets in de trein meenemen en dan nog een stuk per fiets moeten afleggen om op school te komen. Deze kinderen hebben geen gratis OV, meestal een bijbaantje (lees slavenarbeid gezien ze per uur verdienen). Komen dus op torenhoge kosten of hun ouders. Dit is niet te doen! Wanneer gaan we als Nederlanders eens massaal op de rem staan naar dit beleid toe?

  3. OV zou -landelijk- vrijwel kostenloos moeten zijn willen als de overheid zo geilt op een milleuvriendelijk beleid. Maar wat doen we, me onnozel hoge prijzen drijven we mensen graag hun eigen comfortabele auto in. En ook ik doe daar graag aan mee en zal dit zo zeker blijven doen!

  4. Voor meer informatie rondom de fietskaart adviseer ik jullie de website van Qbuzz te checken: qbuzz.nl/dmg/fietsmee De fietskaart is de hele dag geldig, dus het is € 5,- voor een dag. Als je dit meerdere keren per week gaat doen, is het inderdaad vrij prijzig. Maar omdat er graag ruimte gemaakt wordt voor andere reizigers en we het in- en uitstapproces hiermee optimaliseren doordat er minder fietsen worden verwacht, zal de trein meer punctueel kunnen rijden. Er worden daarom op alle stations Donkey deelfietsen geplaatst, deze kun je voor 3,- per 12 uur of 19,- per maand huren, wat een stuk goedkoper is.

  5. In deze tijden van inflatie en torenhoge energiekosten laat Qbuzz zien totaal geen voeling te hebben met zijn reizigers. Door € 5 per keer voor de fiets te vragen bezorgt men reizigers die van deze dienst afhankelijk zijn een onoplosbaar probleem. Mijn zoon gaat 3X per week met de fiets op de trein naar Dordrecht in de spitsuren. Dit betekent vanaf 1 januari een extra last van € 120 per maand hetgeen niet op te brengen is. Hoe hij dan zijn school moet bere3iken is geen zorg voor Qbuzz. Die bestaan alleen om de zakken van de managers en aandeelhouders te spekken. Het is te hopen dat de lokale overheid dit niet over zijn kant laat gaan.

  6. Qbuzz hebben veel bushaltes weggehaald waardoor minder mensen gebruik kunnen maken van bus de verbinding met Dordrecht of Gorinchem met de bus is onmogelijk bijvoorbeeld je moet naar ziekenhuis Dordrecht is niet te doen

  7. Gewoon weer…. omdat het kan. Alsof we nog niet genoeg kosten hebben voor alles. Aan alle kanten gaat alles omhoog en met niet zo’n weinig % ook. Zou fijn zijn als salarissen ook mee omhoog gaan, anders veel armoede de komende tijd.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld