REGIO / SLIEDRECHT – Het Reizigersoverleg regio Dordrecht uit in een brief aan alle gemeenten langs de MerwedeLingeLijn forse kritiek op vervoerder Qbuzz. “Eigenlijk al vanaf het begin maakt deze vervoerder een puinhoop van de dienstregeling. We zitten met een vervoerder die structureel bezig is het gehele openbaar vervoer in onze regio af te breken”, stelt bestuurslid Jan van den Hout namens het Reizigersoverleg regio Dordrecht, die ook kritisch is naar de provincie Zuid-Holland.
Grote ontevredenheid bij het Reizigersoverleg regio Dordrecht over vervoerder Qbuzz. (Archieffoto Peter Donk / Sliedrecht24)
De Provincie Zuid-Holland beslist woensdag 12 oktober 2022 over de aanschaf van nieuwe treinen op de MerwedeLingelijn.
Slechte vervoerder
Een paar maanden geleden zijn er door statenfracties nog vragen gesteld over de verslechteringen. Van den Hout: “Aanleiding toen, de helft van de treinen op de MerwedeLingelijn werden geschrapt! Er gingen zelfs stemmen op om de concessies te stoppen en opnieuw aan te besteden! Opmerkelijk is dan ook dat ineens alles is omgedraaid. Men is uitermate positief. Wat men blijkbaar, vergeet is dat door de “deal” rond de nieuwe treinen de reizigers langer met een slechte vervoerder opgescheept gaan worden. De concessie dreigt verlengd te worden tot 2033!” Terwijl het volgens Van den Hout voor de reiziger achteraf waarschijnlijk ‘beter was geweest dat de vorige concessiehouder (Arriva – red.) hier nog actief was geweest’.
Niet centraal
Van den Hout ziet de nieuwe treinstellen een verbetering. Hij somt op: “Betere beveiliging door het ERMTS, betere toegankelijkheid voor mensen in een rolstoel en de aanwezigheid van toiletten. Kortom, Statenleden blij en gemeentebesturen langs de MerwedeLingelijn blij. Iedereen blij.” Maar hoe zit het met de reiziger? Van den Hout refereert weer naar de provincie en de vervoerder. “Natuurlijk zij kunnen straks naar het toilet tijdens de reis. Iemand in een rolstoel kan makkelijker de trein in komen. Prima toch, zal men denken. Op zich is dat zo. Maar bij dit provinciebestuur staat de reiziger niet centraal. Het maakt voor hen niet uit of steeds meer reizigers het openbaar vervoer gaan mijden. Dat mensen te laat op hun werk komen, omdat er weer een trein, bus of pont uitgevallen is. Dat het openbaar vervoer door slechte vervoerders wordt afgebroken.”
Verkeerde prioriteiten
Het provinciebestuur vindt het wel best volgens Van den Hout in het schrijven aan de gemeenten dat zij in principe gegijzeld worden door de vervoerders. “Zelfs een tik op de vingers middels een boete ziet men niet zitten. Voor de provincie is het belangrijk dat zij hun doel bereikt. Nee, dat is niet een kwalitatief goed OV, maar een zero-emissie openbaar vervoer in 2030. Dat is belangrijk, belangrijker dan zorgen voor een goede dienstregeling voor de reizigers”, zegt Van den Hout. Niet alleen het provinciebestuur stelt volgens hem de verkeerde prioriteiten op het gebied van openbaar vervoer. Van den Hout: “Ook gemeentebesturen hebben de neiging. Bijvoorbeeld het investeren in nieuwe bushokjes, digitale informatieborden bij bushaltes en pontons voor de waterbus. Allemaal leuk, maar reizigers hebben er meer aan dat buslijnen blijven bestaan, bussen en treinen op tijd rijden enzovoort.”
Statenverkiezingen
De manier waarop dit provinciebestuur omgaat met de belangen van reizigers moet volgens Van den Hout veranderen. Hij denkt aan de statenverkiezingen komend voorjaar. Van den Hout: “We zullen de reiziger hierin zeker gaan adviseren. Daarbij zal van belang zijn, welke Statenfracties de reiziger nog langer op willen zadelen met
vervoerders die alleen maar verslechteringen kunnen doordrukken. De reiziger in onze provincie heeft recht op een kwalitatief goed openbaar vervoer. Geef bij Gedeputeerde Zevenbergen aan geen deals te sluiten waardoor de reizigers nog langer met slechte vervoerders worden opgezadeld. We hebben de Statenfracties eveneens verzocht stappen te ondernemen om verlenging van de concessie een halt toe te roepen. Het is bizar om een vervoerder die er met zijn pet naar gooit te gaan belonen met een verlenging.”
Er moet beter ov komen in de Drechtseden Qbuzz maakt er iddi een puinhoop van. En nu er elke dag bussen uit vallen reizigers zoek het maar uit er is geen altvervoer ect zo kan ik nog wel even door gaan. Maar er moet beter ov komen als dat stomme Qbuzz. Reis elke dag met dat vervelende vervoer en weet hoe het is.