GORINCHEM / SLIEDRECHT – Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat organiseert vier online informatiebijeenkomsten over de voortgang in de MIRT-Verkenning A15 Papendrecht-Gorinchem. De sessies zijn woensdag 6 mei 2020 van 16.00-17.00 uur of van 20.00-21.00 uur én donderdag 7 mei 2020 van 16.00-17.00 uur of van 20.00-21.00 uur.
In de MIRT-Verkenning A15 Papendrecht-Gorinchem (rechts op de foto) wordt een oplossing gezocht om de doorstroming en de verkeersveiligheid te verbeteren op de A15 ten westen van de aansluiting Sliedrecht-West tot en met de aansluiting Arkel, ten oosten van knooppunt Gorinchem. (© Foto RPAS Peter Donk / Dronetv.nl)
In verband met de maatregelen rond het coronavirus zijn er dit keer vier identieke online sessies in plaats van een inloopbijeenkomst. Meer informatie over het project en hoe je meedoet aan de online bijeenkomst staat hier online. Half november 2019 is voor de verkenning de eerste inloopbijeenkomst geweest. Toen hebben aanwezigen informatie over het gebied, knelpunten en mogelijke oplossingen aangedragen. Inmiddels heeft op basis van alle verzamelde informatie die in de verkenning naar voren is gekomen, de eerste selectie van mogelijke oplossingen plaatsgevonden. Deze zijn opgenomen in een aantal maatregelpakketten die verder worden uitgewerkt.
Programma
Alle sessies begin mei beginnen met de presentatie van een half uur. Deelnemers aan het webinar krijgen na een presentatie de mogelijkheid om vragen te stellen. Aan hen wordt ook gevraagd om een aantal enquêtevragen te beantwoorden. In de online bijeenkomst is aandacht voor een toelichting op het proces van selectie, de samenstelling van de maatregelpakketten (o.a. de eerste analyseresultaten van de pakketten) en een doorkijk naar de volgende stappen.
Hoge filedruk
De A15 is een belangrijke schakel voor het vervoer van goederen tussen de haven van Rotterdam en Duitsland. Dus belangrijk voor de Nederlandse economie. In 2017 is een verkeersbrede studie gedaan naar de gehele A15 vanaf Rotterdam tot aan de Duitse grens. Het traject Papendrecht-Gorinchem kwam naar voren als traject waar veel files ontstaan. De weg kent hier dagelijks vertragingen die naar verwachting in de toekomst nog veel groter worden. Door de hoge filedruk zijn er ook veel ongelukken.
Lijkt me fantastisch. Overdekte rijksweg, zoals de A2 in Maastricht. Een strook groen ipv een beetje litteken, maar er zijn viaducten en dan nog de a15 ingeklemt tussen het kanaal en de treinroute, allerlei dure dingen die verbreding in de weg staan.
Daarnaast staan opeens de bedrijven niet meer in de zichtlijn van een snelweg…
Hopelijk is een blijvend effect van de vervelende situatie dat meer werkgevers en werknemers dat thuiswerken heel fijn kan zijn en een positief effect kan hebben op de file druk.
Mooi bedacht Koos maar het zal wel niet landen…. Jammer maar als straks alles is uitgevoerd, we met een overdaad aan snelwegen zitten in Nederland, de natuur bijna is verdwenen, zal menige beslissing die nu is of wordt genomen worden betreurd.
Hierbij alvast een mening. Uitgaande van het feit dat een rijksweg vervuilt, herrie maakt en het land….,in dit geval Sliedrecht tot en met Gorinchem, in tweeën hakt een simpel voorstel:
1. Doe er gewoon aan beide kanten een paar rijbanen bij.
2. Overdek die rijksweg en de Betuwelijn vanaf Papendrecht tot en met Gorinchem met een goede afzuiging.
3. Maak prachtige brede fiets- en wandelpaden boven op de ’tunnel’ met leuke zitjes voor onderweg.
4. Breng aan de zonkant, met een mooi ontwerp, zonnepanelen aan. Bijna 20 km zonnepanelen. De opbrengst is natuurlijk voor de aangesloten plaatsen.
5. Breng aan beide zijden een mooie groenstrook met bomen en struiken aan zodat de wind niet kan toeslaan.
Het gaat natuurlijk niet gebeuren om welke reden dan ook maar waarom niet gewoon wat toekomst gerichter denken? gewoon: weg rijksweg.