Raad beslist over miljoenenkrediet veilige fietsroute langs Craijensteijn

SLIEDRECHT – Als de gemeenteraadsvergadering dinsdag 21 april 2020 doorgaat, dan wordt de kredietaanvraag voor een veilige fietsroute langs de Craijensteijn besproken. Dat is tijdens een oordeelsvormende vergadering. Dinsdag 12 mei 2020 wordt dan door de raad besloten en dan kan het werk later dit jaar beginnen. Het College van B & W vraagt de raad om een bedrag van € 2.485.000,– voor het werk beschikbaar te stellen. 

Er gaat nogal wat veranderen om een veilige, toekomstbestendige fietsverbinding langs de Craijensteijn te realiseren. Het gaat om een tweerichtingsfietspad aan de zuidzijde van de Craijensteijn, vanaf sporthal De Basis tot aan de verkeerslichten op de Deltalaan. In het plan zijn ook de bochten meegenomen (flauwer gemaakt-red.), wat moet leiden tot een gelijkmatigere doorstroming van het verkeer. (© Foto RPAS Peter Donk / Dronetv.nl)

Het proces om te komen tot de aanleg loopt al een aantal jaren. Dat begon half mei 2017 toen de gemeenteraad het Verkeers- en Mobiliteitsplan 2017 – 2040 vaststelde.

Bochten
Verkeerskundig bezien is het advies om met de aanleg van de fietsverbinding ook het verloop van de rijbaan aan te passen. De Craijensteijn is een gebiedsontsluitingsweg waarop een 50km/u regime geldt. De huidige bochten zijn zodanig dat verkeer sterk moet remmen en daarna weer optrekt. Door de bochten op de Craijensteijn aan te passen, zodat een meer vloeiende verkeerstroom ontstaat, wordt tevens de geluidsbelasting op de aanliggende woningen verminderd. Aanvullend wordt er stil asfalt gebruikt en wordt de as van de rijbaan niet dichter naar de woningen toegebracht.

Meer grond
Consequentie van deze aanvullende maatregelen is, dat er meer grond moet worden geruild met ASVZ, meer water moet worden gedempt en gecompenseerd, en meer grond moet worden afgevoerd. Deze extra kosten vragen om meer budget dan is geraamd in de CUP 2018-2020, namelijk een extra investering van € 660.000 met bijbehorende extra structurele kapitaallasten vanaf 2021 van € 17.500. Tijdens de laatste inloopbijeenkomst met bewoners op 20 januari 2020 is gebleken dat deze optimale variant een groot draagvlak onder zowel de omwonenden als de gebruikers van de fietsverbinding geniet.

Groen
Tijdens de bijeenkomsten met bewoners over de fietsverbinding is het verminderen van de geluidsoverlast ook als belangrijkste aandachtspunt meegegeven. Daarnaast is er de stedenbouwkundige wens om de groene uitstraling van de Craijensteijn te versterken. Dit is mogelijk door de huidige fietsstrook aan de noordzijde te vervangen door groen. Dit heeft als bijkomend voordeel dat er minder verharding wordt toegevoegd dan verwijderd aan de Craijensteijn, zodat voor dit projectonderdeel geen watercompensatie benodigd is. Een ander aandachtspunt is, dat de oversteekbaarheid van Craijensteijn verbeterd kan worden door zebra’s gelijkmatiger te verdelen over het tracé en door een nieuwe oversteek aan te leggen ter hoogte van sporthal De Basis.

2 gedachten over “Raad beslist over miljoenenkrediet veilige fietsroute langs Craijensteijn”

Plaats een reactie

*=Verplicht veld