Iv-Infra ontwerpt nieuwe spoorbrug UtARK

UTRECHT / SLIEDRECHT – Iv-Infra aan het Trapezium in Sliedrecht heeft in samenwerking met BAM Infra en HSM Steel Structures het volledige ontwerp van de spoorbrug langs de A2 uitgevoerd, inclusief het betondek. De nieuwe spoorbrug in het tracédeel Utrecht-Amsterdam Rijnkanaal (UtARK) wordt eind 2017 geplaatst. 

In het tracédeel Utrecht-Amsterdam Rijnkanaal (UtARK) vindt een spoorverdubbeling van 2-sporig naar 4-sporig plaats. Als onderdeel van dit project wordt deze nieuwe spoorbrug met een vrije overspanning van 168 meter over het Amsterdam Rijnkanaal gebouwd. (Visualisatie via Iv-Infra)

Deze nieuwe spoorbrug wordt in een beperkte ruimte tussen de bestaande spoorbrug en de verkeersbrug Hogeweidebrug geplaatst. Hoofdconstructeur Walter Langedijk van Iv-Infra vertelt: “Het ontwerpteam van Iv-Infra is erin geslaagd om een geoptimaliseerd ontwerp te realiseren binnen de vastgestelde planning. Aanvullend hebben collega’s van Iv-Consult de montageberekeningen gemaakt ten behoeve van het assembleren en inrijden van de spoorbrug.”

Beperkte ruimte
De nieuwe spoorbrug is een stalen boogbrug met verticale hangers. Het brugdek wordt voorzien van een betondek en een ballastbed om de geluidshinder voor omwonenden te minimaliseren. De hoogte van de hoofdliggers en bogen bedraagt respectievelijk 2,4 meter en 4,0 meter. De breedte van deze doorsneden is 1,1 meter als gevolg van de beperkte ruimte tussen de bestaande bruggen. Het staalgewicht van de spoorbrug bedraagt circa 2900 ton (inclusief tijdelijke en definitieve montagevoorzieningen).

Uitvoering spectaculair
Langedijk vertelt verder over de bouw van de brug: “De brug wordt geassembleerd op een bouwterrein nabij het Amsterdam-Rijnkanaal en aangevoerd over water in zes delen. Met een totaalgewicht van circa 3350 ton (inclusief deel betondek) wordt de brug na assemblage getransporteerd van de bouwplaats, gedeeltelijk over de openbare weg, naar het Amsterdam-Rijnkanaal. De brug wordt vlak naast de bestaande spoorbrug tussen de bestaande bruggen op de landhoofden geplaatst. Vervolgens zal het betondek worden gestort en het ballastbed met alle spoorse voorzieningen aangebracht worden. De uitvoering van deze brug wordt volgens kenners zeer spectaculair!”

Verdubbeling
Het ontwerp is gestart in oktober 2015 en op dit moment is de productie in volle gang. De geplande oplevering van de spoorbrug is eind 2017. Daarna zullen verschillende werkzaamheden aan de bestaande spoorbrug plaatsvinden, zoals het vijzelen van de spoorbrug (ten behoeve van een hogere doorvaart voor de scheepvaart) en het stiller maken van de bestaande spoorbrug. Eind 2018 is de spoorverdubbeling over het tracédeel Utrecht-Amsterdam Rijnkanaal gereed en is het laatste stukje 4-sporigheid tussen Utrecht en Gouda een feit.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld