CDA wil dat rekening wordt gehouden met aanleg Lijstertunnel

SLIEDRECHT – Regeren is vooruitzien. Met dat in het achterhoofd heeft CDA Sliedrecht zaterdag 20 januari 2018 vragen gesteld aan het college van B & W van de gemeente Sliedrecht om een zienswijze in te dienen op het ontwerptracébesluit verbreding A15.

De vragen zijn ingediend door CDA-fractievoorzitter Ton Spek. (Archieffoto Martin Dekker / Sliedrecht24) 

“Beter voor de inwoners aan de zuidkant en toekomstbestendig voor bereikbaarheid van de noordkant”, zegt fractievoorzitter Ton Spek (CDA). Het CDA Sliedrecht ziet de snelweg graag verhoogd i.v.m. het CDA-idee voor de aanleg van de Lijstertunnel, in het verlengde van de Lijsterweg, onder de snelweg door naar Sliedrecht-Noord.

Van 11 januari tot en met 21 februari 2018 kunnen zienswijzen worden ingediend op het ontwerptracébesluit voor de verbreding van de A15 tussen Papendrecht en Sliedrecht-Oost. In het ontwerptracébesluit staat dat er marges zijn om af te wijken van het voorgestelde ontwerp.

Extra Noord-Zuidverbinding
De weg mag na de verbreding maximaal 1 meter hoger worden en 2 meter verder naar het noorden of het zuiden liggen. “In het voorwoord van het Verkeers- en Mobiliteitsplan roept het college op om met elkaar oplossingen te bedenken die Sliedrecht in de toekomst leefbaar, bereikbaar en verkeersveilig houden. Bij de behandeling van het plan heeft het CDA voorgesteld om in de toekomst een extra noord-zuidverbinding aan te leggen. Met een Lijstertunnel van de Lijsterweg naar Sliedrecht-Noord worden de verkeersstromen naar en vanuit ons dorp beter gespreid”, legt Spek uit.

Meer lucht
Als er in de toekomst voldoende draagvlak is voor de aanleg van de Lijstertunnel, komt het volgens het CDA Sliedrecht beter uit wanneer de A15 iets hoger ligt, omdat de tunnel dan korter en dus veel goedkoper wordt. Spek: “De meeste inwoners van Sliedrecht wonen ten zuiden van de A15. Als de A15 tijdens de verbreding wordt opgeschoven naar het noorden, krijgen de inwoners meer lucht. De afstand tot de woningen wordt dan groter en er komt ten zuiden van de A15 meer ruimte voor bijvoorbeeld groen.” 

Vragen
CDA Sliedrecht wil nu van het college van B & W weten of het colleg het met de politieke partij eens is dat de marges in het ontwerptracébesluit om af te wijken van het voorgestelde ontwerp voor de A15 maximaal moeten worden benut in het voordeel van de inwoners van Sliedrecht. Ook wil de partij horen of het college bereid is om via een zienswijze aan het ministerie te vragen om de A15 (inclusief de geluidsschermen) ter hoogte van de Lijsterweg een meter hoger aan te leggen? “Graag motiveren als u dit niet wilt”, schrijft Spek namens het CDA Sliedrecht. CDA Sliedrecht wil ook weten of het college van B & W bereid is om via een zienswijze aan het ministerie te vragen om de A15 twee meter op te schuiven naar het noorden? Het CDA Sliedrecht wil een motivatie als het college dat niet ziet zitten.

3 gedachten over “CDA wil dat rekening wordt gehouden met aanleg Lijstertunnel”

  1. Als de verkeersstroom in dit plan zal gaan lopen ook deels via de nu al overbelaste Thorbeckelaan kruising Lijsterweg veroorzaakt dit alleen maar meer problemen.
    Voor de omwonenden aan de Lijsterweg een onaanvaardbare situatie!
    Ga eerst maar duidelijk aangeven hoe in dit voorstel de verkeersstroom z’n verdere verloop gaat krijgen.
    Mij lijkt het beter het rijwielpad op te schuiven naar de rijksweg en vanaf de Stationsweg tot aan de Rivierdijk een ontsluitingsweg te creëren met een aantal ontsluitingswegen de wijken in.
    Pas dan ontstaat er meer ruimte met een evenredige verdeling van de verkeersstroom.

  2. Wat doet dit plan voor de omwonenden?
    Is hier al overleg mee gevoerd?
    Nu een rustige flat met uitzicht over de volkstuintjes, wat zijn de gevolgen?

Plaats een reactie

*=Verplicht veld